Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja potilasturvallisuusLaajuus (2 op)

Tunnus: SH00DJ03

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H

Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.

Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.



Hylätty = 0

Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.

Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 18.11.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 01.12.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Tiina Koskela
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
  • Ristiinopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
  • Ristiinopiskelu

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Oppimateriaalit

STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)

Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)

STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)

WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)

Sekä Moodlen materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu (ei aikaan tai paikkaan sidottua opetusta),
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä,
osaaminen varmennetaan opintojaksoon sisältyvillä tehtävillä ja potilascaseilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h

Sisällön jaksotus

Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.

Lisätietoja opiskelijoille

Itsenäinen verkko-opiskelu (ei aikaan tai paikkaan sidottua opetusta),
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa.

Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä potilasskenaariot
vapaaehtoisena Oppiportin verkkokurssit

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H

Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.

Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.



Hylätty = 0

Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.

Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty