Työelämän viestintäLaajuus (2 op)
Tunnus: YELVIEST02
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämän esiintymis-ja ryhmäviestintätilanteissa ja osaa laatia tavallisimmat työelämässä tarvittavat tekstit. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
Sisältö
- yhteisöviestinnän perusteet
- alan keskeiset tekstit, liikekirjeet, tiedottaminen
- tutkimusviestinnän perusteet
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Hän osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ja vuorovaikutuksessaan ottaa taitavasti ja uskottavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta. Hän osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Oppimateriaalit
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut:
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita.
Juholin, E. 2013. Communicare: kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
Kielikello 4/1997 ja 1/2007 (ns. Ruokakello)
sekä verkkomateriaali
Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka:
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012. Tekniikan viestintä. Edita.
Juholin, E. 2013. Communicare: kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Agrologi (AMK):
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita.
Juholin, E. 2013. Communicare: kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 17.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 11.12.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
- Sirkka Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
MBIELI21Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämän esiintymis-ja ryhmäviestintätilanteissa ja osaa laatia tavallisimmat työelämässä tarvittavat tekstit. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
Sisältö
- yhteisöviestinnän perusteet
- alan keskeiset tekstit, liikekirjeet, tiedottaminen
- tutkimusviestinnän perusteet
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012. Tekniikan viestintä. Edita.
Juholin, E. 2013 (tai uudempi). Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
- etäopetus
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h, josta etäopetusta 9 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Hän osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ja vuorovaikutuksessaan ottaa taitavasti ja uskottavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta. Hän osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsearviointi, vertaisarviointi
- tentit
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
19.04.2021 - 06.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 15.05.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Ruoka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
- Sirkka Nieminen
Vastuuhenkilö
Jukka Kauppila
Opiskelijaryhmät
-
MRESTO21Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämän esiintymis-ja ryhmäviestintätilanteissa ja osaa laatia tavallisimmat työelämässä tarvittavat tekstit. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
Sisältö
- yhteisöviestinnän perusteet
- alan keskeiset tekstit, liikekirjeet, tiedottaminen
- tutkimusviestinnän perusteet
Oppimateriaalit
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut:
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita.
Juholin, E. 2013 (tai uudempi). Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
- kontakti- ja verkko-opetus
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h, josta kontaktiopetusta 9 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Hän osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ja vuorovaikutuksessaan ottaa taitavasti ja uskottavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta. Hän osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsearviointi, vertaisarviointi
- tentit
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
19.04.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 06.03.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Ruoka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
- Sirkka Nieminen
Vastuuhenkilö
Jukka Kauppila
Opiskelijaryhmät
-
BIELI20Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämän esiintymis-ja ryhmäviestintätilanteissa ja osaa laatia tavallisimmat työelämässä tarvittavat tekstit. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
Sisältö
- yhteisöviestinnän perusteet
- alan keskeiset tekstit, liikekirjeet, tiedottaminen
- tutkimusviestinnän perusteet
Oppimateriaalit
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012. Tekniikan viestintä. Edita.
Juholin, E. 2013 (tai uudempi). Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
- kontakti- ja verkko-opetus
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h, josta kontaktiopetusta n. 16 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Hän osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ja vuorovaikutuksessaan ottaa taitavasti ja uskottavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta. Hän osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsearviointi, vertaisarviointi
- tentit
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot
Ilmoittautumisaika
19.04.2021 - 06.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 15.05.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Ruoka
Toimipiste
SeAMK Ruoka, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
- Sirkka Nieminen
Vastuuhenkilö
Jukka Kauppila
Opiskelijaryhmät
-
RESTO20Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämän esiintymis-ja ryhmäviestintätilanteissa ja osaa laatia tavallisimmat työelämässä tarvittavat tekstit. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
Sisältö
- yhteisöviestinnän perusteet
- alan keskeiset tekstit, liikekirjeet, tiedottaminen
- tutkimusviestinnän perusteet
Oppimateriaalit
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut:
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita.
Juholin, E. 2013 (tai uudempi). Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi. MIF.
sekä verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
- kontakti- ja verkko-opetus
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h, josta kontaktiopetusta 16 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Hän osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Hän tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa viestinnässään ja vuorovaikutuksessaan ottaa taitavasti ja uskottavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta. Hän osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kirjalliset ja suulliset tehtävät
- itsearviointi, vertaisarviointi
- tentit
Esitietovaatimukset
Viestintätaidot