Avoin AMK, Polkuopetussuunnitelma, Geronomi (AMK): POLKUMGERO21
Tunnus: POLKUMGERO21
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on avoimen AMK:n polkuopiskelijoille (päivä- ja monimuoto-opiskelijat). Opetussuunnitelma sisältää Geronomi (AMK), ensimmäisen vuoden opinnot sekä perusopinnot. Avoimen AMK:n polkuopinnoissa tehdään jonkin verran myös henkilökohtaista opintojen suunnittelua.
Geronomi (AMK) tutkinto-ohjelmassa tavoitteena on, että opiskelijalle syntyy valmiudet ja sitoutuminen toimia vanhusten hyvän elämän edistämiseksi yksilötasolla, yhteisöissä ja organisaatioissa sekä laajemmin koko yhteiskunnassa. Yksilöihin ja ryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä geronomin toiminta on ehkäisevää, tukevaa, hoitavaa, kuntouttavaa ja vanhuksen osallisuutta edistävää työtä vanhustyön toimintaympäristöissä. Koulutuksessa painottuvat vanhuksen hyvinvoinnin, toimintakyvyn sekä tuen tarpeiden arviointi ja suunnitelmallinen edistäminen monipuolisilla gerontologisen hoito- ja sosiaalityön menetelmillä. Geronomi (AMK) –koulutuksessa ovat keskeisesti esillä myös yksilöllisten vanhuspalvelujen organisoimisessa tarvittavat taidot, kuten palvelutarpeen arviointi, palveluohjaus, palveluketjujen ja moniammatillisten vanhuspalvelujen organisoiminen ja omaisten tukeminen. Vanhuspalveluorganisaatioiden tasolla työssä korostuvat palvelutoiminnan ohjaus, lähiesimiestyö sekä henkilöstön ja palvelujen kehittäminen. Yhteiskunnan tasolla työssä korostuu vanhuspalvelujärjestelmien arviointi ja kehittäminen sekä yhteiskunnallinen ja vanhuspoliittinen vaikuttamistyö.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittämisessä huomioidaan sosiaali- ja terveysalan ajankohtaiset kehittämishaasteet, tutkitun tiedon tulokset sekä työelämän ilmaisemat osaamistarpeet. Hyödynnetään valtakunnallisten osaamistarveselvitysten tuloksia sekä eri tutkimus- ja kehittäjätahojen tuottamaa tietoa osaamistarpeista. Opiskelijoiden antama palaute huomioidaan keittämisessä.
.
Lisätiedot
Opetus pyritään järjestämään siten, että opiskelijan aiemmat opinnot ja työkokemus huomioidaan ja opinnoissa on tarjolla erilaisia suoritustapoja.
Opintokokonaisuus Empowerment and Wellbeing of Older Adults on mahdollista opiskella englannin kielellä.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet perustuvat ammattikorkeakoulutuksen yleisiin kompetensseihin sekä geronomi (AMK) -koulutuksen alakohtaisiin kompetensseihin. Osaamistavoitteet ilmenevät yksityiskohtaisesti opintojaksojen kuvauksista.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 |
Syksy
2021 |
Kevät
2022 |
1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POLKUMGERO21-1001 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||
POLKUMGERO21-1002 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||
XX00CG82 | Opiskelu ammattikorkeakoulussa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||
XX00CG83 | Urasuunnittelu ja kansainvälisyys | 2 | ||||||||
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
POLKUMGERO21-1003 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||
XX00CL55 | Yrittäjyyden perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
POLKUMGERO21-1004 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | ||||||||
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
POLKUMGERO21-1005 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||
STPO101 | Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
STPO201 | Lääkehoidon perusteet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
STPG301 | Englanti | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
POLKUMGERO21-1006 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||
POLKUMGERO21-1007 |
Osaajaksi kehittyminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||
GERPOS300 | Orientoituminen geronomin ammattiin | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
BC00BS85 | Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi ja tiedonhankinta | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
POLKUMGERO21-1008 |
TUTKINTO-OHJELMAN AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
26 | ||||||||
POLKUMGERO21-1009 |
Gerontologisen työn tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
17 | ||||||||
GERATP100 | Gerontologian perusteet | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||
GERATP200 | Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
BC00CG29 | Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
GERATP410 | Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
POLKUMGERO21-1010 |
Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||
BC00BS86 | Suomalainen yhteiskunta ja sosiaalipolitiikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
BC00CK49 | Vanhuspalveluiden lainsäädäntö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
GERAPJ200 | Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
POLKUMGERO21-1011 |
VAIHTOEHTOISET OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 7) |
7 | ||||||||
GERAHK100 | Anatomian ja fysiologian perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
POLKUMGERO21-1012 |
Monialaiset työelämäprojektit
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
0 - 10 | ||||||||
BC00CL15 | Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
BC00CL16 | Harjoitelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
POLKUMGERO21-1013 |
Empowerment and Wellbeing of Older Adults
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 27) |
0 - 27 | ||||||||
BC00BT39 | Finnish Society and Social Policy | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
BX00BE20 | How to Recognize a Grey Panther? Working together for Meaningful Ageing | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||
BC00BT41 | Ethics in Elderly Care | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
BC00CG81 | Rehabilitative Care of People with Memory Disorders | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||
SOSEM50 | Use of Pictures in Group Activities | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
BC00BT43 | Practical Training: Preventive and Empowering Work with Elderly People | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | |||
Yhteensä | 60 | 91 | 28 | 63 | 14 | 14 | 21.1 | 21.1 | 21.1 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Yleiset kompetenssit (AMK)
Geronomi kompetenssit
1 Gerontologinen osaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta |
Lääkehoidon perusteet |
Englanti |
Orientoituminen geronomin ammattiin |
Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi ja tiedonhankinta |
Gerontologian perusteet |
Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet |
Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Suomalainen yhteiskunta ja sosiaalipolitiikka |
Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet |
Harjoitelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen |
Finnish Society and Social Policy |
How to Recognize a Grey Panther? Working together for Meaningful Ageing |
Ethics in Elderly Care |
Rehabilitative Care of People with Memory Disorders |
Practical Training: Preventive and Empowering Work with Elderly People |
2 Monialainen arviointiosaaminen
- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia |
Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla |
Englanti |
Orientoituminen geronomin ammattiin |
Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi ja tiedonhankinta |
Gerontologian perusteet |
Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet |
Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet |
Harjoitelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen |
How to Recognize a Grey Panther? Working together for Meaningful Ageing |
Ethics in Elderly Care |
Rehabilitative Care of People with Memory Disorders |
Practical Training: Preventive and Empowering Work with Elderly People |
3 Ohjausosaaminen
- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Vanhuspalveluiden lainsäädäntö |
Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät |
Harjoitelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen |
Ethics in Elderly Care |
Rehabilitative Care of People with Memory Disorders |
Use of Pictures in Group Activities |
Practical Training: Preventive and Empowering Work with Elderly People |
4 Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan |
Lääkehoidon perusteet |
Orientoituminen geronomin ammattiin |
Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet |
Harjoitelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen |
Ethics in Elderly Care |
Rehabilitative Care of People with Memory Disorders |
Practical Training: Preventive and Empowering Work with Elderly People |
5 Palvelujärjestelmäosaaminen
- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja laatua |
Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Suomalainen yhteiskunta ja sosiaalipolitiikka |
Vanhuspalveluiden lainsäädäntö |
Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät |
Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet |
Finnish Society and Social Policy |
How to Recognize a Grey Panther? Working together for Meaningful Ageing |
Rehabilitative Care of People with Memory Disorders |
6 Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen
- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti |
Vanhuspalveluiden lainsäädäntö |
Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät |
Ethics in Elderly Care |
Luokittelemattomat |
Opiskelu ammattikorkeakoulussa |
Urasuunnittelu ja kansainvälisyys |
Viestintätaidot |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Yrittäjyyden perusteet |
SeAMK innovaatioviikko |
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet |
Projektitoiminnan perusteet |
Anatomian ja fysiologian perusteet |
amk:tutkintoon johtava koulutus
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
POLKUMGERO21-1001 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
20 |
POLKUMGERO21-1002 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
XX00CG82 | Opiskelu ammattikorkeakoulussa | 2 |
XX00CG83 | Urasuunnittelu ja kansainvälisyys | 2 |
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 |
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 |
POLKUMGERO21-1003 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 |
XX00CL55 | Yrittäjyyden perusteet | 3 |
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 |
POLKUMGERO21-1004 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 |
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 |
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 |
POLKUMGERO21-1005 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
7 |
STPO101 | Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 2 |
STPO201 | Lääkehoidon perusteet | 2 |
STPG301 | Englanti | 3 |
POLKUMGERO21-1006 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
5 |
POLKUMGERO21-1007 |
Osaajaksi kehittyminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki) |
5 |
GERPOS300 | Orientoituminen geronomin ammattiin | 2 |
BC00BS85 | Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi ja tiedonhankinta | 3 |
POLKUMGERO21-1008 |
TUTKINTO-OHJELMAN AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
26 |
POLKUMGERO21-1009 |
Gerontologisen työn tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
17 |
GERATP100 | Gerontologian perusteet | 6 |
GERATP200 | Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet | 3 |
BC00CG29 | Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu | 3 |
GERATP410 | Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen | 5 |
POLKUMGERO21-1010 |
Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus
(Valitaan kaikki) |
9 |
BC00BS86 | Suomalainen yhteiskunta ja sosiaalipolitiikka | 3 |
BC00CK49 | Vanhuspalveluiden lainsäädäntö | 3 |
GERAPJ200 | Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät | 3 |
POLKUMGERO21-1011 |
VAIHTOEHTOISET OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 7) |
7 |
GERAHK100 | Anatomian ja fysiologian perusteet | 3 |
POLKUMGERO21-1012 |
Monialaiset työelämäprojektit
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
0 - 10 |
BC00CL15 | Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet | 3 |
BC00CL16 | Harjoitelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen | 4 |
POLKUMGERO21-1013 |
Empowerment and Wellbeing of Older Adults
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 27) |
0 - 27 |
BC00BT39 | Finnish Society and Social Policy | 3 |
BX00BE20 | How to Recognize a Grey Panther? Working together for Meaningful Ageing | 5 |
BC00BT41 | Ethics in Elderly Care | 4 |
BC00CG81 | Rehabilitative Care of People with Memory Disorders | 5 |
SOSEM50 | Use of Pictures in Group Activities | 4 |
BC00BT43 | Practical Training: Preventive and Empowering Work with Elderly People | 6 |