Siirry suoraan sisältöön

Managerointi- ja välittäjäosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 2B00BP53

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa välittäjäportaan tehtävät ja merkityksen sisällön tuottajan ( taiteilija ) ja asiakkaan välissä
Opiskelija osaa rakentaa ja kehittää taiteilijan brändikuvaa sekä tuottaa ratkaisuja taiteilijan toimintaan liittyvien tuotteiden markkinoinnin, myynnin ja yritysyhteistyön tueksi
Opiskelija osaa soveltaa toimialan ansaintamalleja sekä viestintä, talous- ja sopimusosaamista osana kulttuurituottajan ammatillista ydinosaamista

Sisältö

Eri taiteen toimialojen rakenteet, toimijat ja terminologia

Taiteilijabrändin rakentaminen
-brändin rakentamisen periaatteet
- erottautuminen ja erilaistaminen
- kohderyhmävalinnat ja asiakashyödyt -> kiinnostavuuden luominen

Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus
- managerin / agentin viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen ja viestintävalmiuksien kehittäminen
- sisällöntuottajan markkinoinnin konkreettiset keinot ja tavat
- managerin ja taiteilijan toiminta eri medioiden kanssa (web, tv, radio, printti)

Tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö
- taiteilijan palveluiden tuotteistaminen myytäviksi ja ostettaviksi kokonaisuuksiksi
- managerin rooli ja toiminta käytännön myyntityössä
- myynnin jakelukanavien rakentaminen
- yritysyhteistyöpakettien ja -palveluiden rakentaminen, sponsorointi

Talous- ja sopimusosaaminen
- talouden hallinta ja johtaminen osana managerin työtä
(budjetointi, kassavirta, kannattavuus, hinnoittelu)
- erilaiset rahoitusmahdollisuudet manageriyrityksen ja taiteilijan toiminnan kehittämisessä
- sopimusosaaminen ja juridiikka

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet ja terminologian.
Opiskelija osaa toimia välittäjäportaan avustavissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelija osaa toimia managerin tehtävissä.
Opiskelija osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelijalla osaa toimia managerin tehtävissä.
Hän osaa rakentaa taiteilijalle managerointisuunnitelman ja tuotteistaa tarvittaessa taiteilijan osaamista.
Opiskelija kykenee rakentamaan taiteilijan ja yrityksen välisen yritysyhteistyösopimuksen.
Opiskelijalla osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 20.03.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Mika Karhumaa
Opiskelijaryhmät
  • KUTU20
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU21
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU18
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa välittäjäportaan tehtävät ja merkityksen sisällön tuottajan ( taiteilija ) ja asiakkaan välissä
Opiskelija osaa rakentaa ja kehittää taiteilijan brändikuvaa sekä tuottaa ratkaisuja taiteilijan toimintaan liittyvien tuotteiden markkinoinnin, myynnin ja yritysyhteistyön tueksi
Opiskelija osaa soveltaa toimialan ansaintamalleja sekä viestintä, talous- ja sopimusosaamista osana kulttuurituottajan ammatillista ydinosaamista

Sisältö

Eri taiteen toimialojen rakenteet, toimijat ja terminologia

Taiteilijabrändin rakentaminen
-brändin rakentamisen periaatteet
- erottautuminen ja erilaistaminen
- kohderyhmävalinnat ja asiakashyödyt -> kiinnostavuuden luominen

Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus
- managerin / agentin viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen ja viestintävalmiuksien kehittäminen
- sisällöntuottajan markkinoinnin konkreettiset keinot ja tavat
- managerin ja taiteilijan toiminta eri medioiden kanssa (web, tv, radio, printti)

Tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö
- taiteilijan palveluiden tuotteistaminen myytäviksi ja ostettaviksi kokonaisuuksiksi
- managerin rooli ja toiminta käytännön myyntityössä
- myynnin jakelukanavien rakentaminen
- yritysyhteistyöpakettien ja -palveluiden rakentaminen, sponsorointi

Talous- ja sopimusosaaminen
- talouden hallinta ja johtaminen osana managerin työtä
(budjetointi, kassavirta, kannattavuus, hinnoittelu)
- erilaiset rahoitusmahdollisuudet manageriyrityksen ja taiteilijan toiminnan kehittämisessä
- sopimusosaaminen ja juridiikka

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet ja terminologian.
Opiskelija osaa toimia välittäjäportaan avustavissa tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelija osaa toimia managerin tehtävissä.
Opiskelija osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelijalla osaa toimia managerin tehtävissä.
Hän osaa rakentaa taiteilijalle managerointisuunnitelman ja tuotteistaa tarvittaessa taiteilijan osaamista.
Opiskelija kykenee rakentamaan taiteilijan ja yrityksen välisen yritysyhteistyösopimuksen.
Opiskelijalla osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.