Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00CE52
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät.
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1- 2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, s., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15.uudistettu painos. Helsinki:Tammi.
Saatavuus:
http://goo.gl/0yFUXA
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro Oy.
Saatavuus:
http://goo.gl/ch8BnU
http://goo.gl/mL6mb0
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2011. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki : WSOYpro
Saatavuus:
http://goo.gl/gG4oCG
http://goo.gl/HHre4J
Polit, D.F., Beck, C.T. & Hungler, B.P. 2001. Essentials of nursing research: methods, appraisal and utilization. 5. ed. Philadelphia:Lippincott.
Saatavuus:
http://goo.gl/E9IVSK
Hoitotiede, Tutkiva hoitotyö
Saatavuus:
http://goo.gl/D9zQu1
http://goo.gl/pdwTm7
Muu ajankohtainen tutkimuskirjallisuus ja lähdemateriaali.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 07.12.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Katriina Kuhalampi
- Hannu Tuuri
Opiskelijaryhmät
-
TH21Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät.
Oppimateriaalit
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Vilkka & Airaksinen, 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimukset eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
Opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelu
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja opetusmateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20-24 h kontaktiopetusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1- 2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen.
Tentti: arviointi arvosanalla 1-5.
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.