Näyttöön perustuva hoitotyöLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00CE50
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan käsitteen ja merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hän ymmärtää sairaanhoitajan osuuden näyttöön perustuvassa toiminnassa ja sitoutuu siihen. Opiskelija osaa hakea ja käyttää aktiivisesti tieteellistä tietoa hoitotyön päätöksenteossa, erilaisissa tehtävissään sekä opinnäytteessään. Hän ymmärtää yhtenäisten käytäntöjen merkityksen asiakkaan hoidossa ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija osaa hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Hän osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti. Hän osaa käyttää hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa ja motivoituu näyttöön perustuvaan toimintaan.
Sisältö
Näyttöön perustuvan toiminnan käsite ja tavoitteet. Keskeisimmät terveystieteiden tietokannat ja tiivistetyn tiedon lähteet. Hoitotyön tarpeen määritys, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Hoitotiede tieteen alana ja sen keskeiset käsitteet. Hoitotiede hoitotyön ja koulutuksen tietoperustassa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei vaadita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (T1 – T2):
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä: (H3 – H4)
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (K5)
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Oppimateriaalit
Eriksson, K.& al. 2007. Hoitotiede. WSOY.
Saatavuus:
http://tiny.cc/rfi0lx
http://tiny.cc/ngi0lx
Kangasniemi, M., Viitalähde, K. & Porkka, S. 2010. A theoretical examination of the rights of nurses. Nursing Ethics. 127 (5) 628-635.
Saatavana:
http://tiny.cc/ikszmx
Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
15.11.2021 - 03.04.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
TH21Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan käsitteen ja merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hän ymmärtää sairaanhoitajan osuuden näyttöön perustuvassa toiminnassa ja sitoutuu siihen. Opiskelija osaa hakea ja käyttää aktiivisesti tieteellistä tietoa hoitotyön päätöksenteossa, erilaisissa tehtävissään sekä opinnäytteessään. Hän ymmärtää yhtenäisten käytäntöjen merkityksen asiakkaan hoidossa ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija osaa hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Hän osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti. Hän osaa käyttää hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa ja motivoituu näyttöön perustuvaan toimintaan.
Sisältö
Näyttöön perustuvan toiminnan käsite ja tavoitteet. Keskeisimmät terveystieteiden tietokannat ja tiivistetyn tiedon lähteet. Hoitotyön tarpeen määritys, suunnittelu, toteutus ja arviointi. Hoitotiede tieteen alana ja sen keskeiset käsitteet. Hoitotiede hoitotyön ja koulutuksen tietoperustassa.
Oppimateriaalit
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, itsenäinen opiskelu, Artikkelin haku tietokannasta,
artikkelianalyysitehtävä ja sen esitys seminaarissa
Käsiteanalyysitehtävä ja sen esittäminen seminaareissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 16h ja seminaarit 12h Itsenäinen opiskelu 50h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (T1 – T2):
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä: (H3 – H4)
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (K5)
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana koostuu esseestä, esityksistä (oma esitys ja opponointi) ja seminaarikeskusteluista.
Oppimistehtävän sisältö: Tiedon hankinta ja lähteiden monipuolinen käyttö hoitotyön tietokannoista, lähdekritiikki (vähintään 10 tietolähdettä; monipuolisuus – sanakirjat, Hoidokki-sanasto, Medic-tietokanta, hoitotyön oppikirjat, lait ja asetukset, asiantuntijalausunnnot, Hoitotiede- ja Tutkiva Hoitotyö –julkaisut, THL- ja STM- julkaisut)
Esitys: Esityksen luontevuus, havainnollistaminen, persoonallisuus ja yhteistoiminnallisuus; Opponoinnin perehtyneisyys ja rakentava kriittisyys, aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn
Kirjallinen tuotos: Esseen rakenne, johdonmukaisuus, lähteiden monipuolinen käyttö ja kieliasu (SeAMKin kirjallisten töiden ohjeen mukainen rakenne, asiatyyli, lähdemerkinnät)
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei vaadita.