Siirry suoraan sisältöön

Ammatilliset vuorovaikutus- ja yhteistyötaidotLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00CE46

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kohdata asiakkaan, perheen ja yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana. Hän osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana omassa hoidossaan kunnioittavasti. Opiskelija osaa toimia ammatillisessa ja hoidollisessa vuorovaikutuksessa eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja vastaamaan oman toimintansa seurauksista tunnistamalla omat vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa ja niiden kehittämisen.

Sisältö

Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus. Työnjakomallit, työparityöskentely ja tiimityötaidot. Verkostotyötaidot.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
1-2
Opiskelija tunnistaa ja pyrkii kehittämään omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä pyrkii mukauttamaan toimintansa näiden mukaisesti.
Opiskelija osaa toimia yksittäisissä vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti.
Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä.
Opiskelija osallistuu ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
Opiskelija osaa työskennellä tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3-4
Opiskelija osaa erotella ja pyrkii kehittämään omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä mukauttaa toimintansa näiden mukaisesti.
Opiskelija osaa toimia hyvin asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa. Opiskelija osaa toimia työryhmissä yhteistyössä.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
Opiskelija osaa työskennellä perustellen tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
Opiskelija kehittää itseään asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä osaa mukauttaa toimintansa näiden mukaisesti.
Opiskelija osaa toimia perustellen asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa. Opiskelija osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa asiakaslähtöistä ammatillista osaamistaan. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ryhmän oppimisprosessista ja opitun jakamisesta.
Opiskelija työskentelee aktiivisesti ja perustellen tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
Opiskelija kehittää itseään ja osaamistaan aktiivisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija tunnistaa omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia, mutta ei pyri kehittämään itseään ja mukauttamaan toimintaansa näiden mukaisesti.
Opiskelija ei kykene toimimaan vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ammatillisesti. Opiskelija ei kykene toimimaan ohjeiden mukaisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
Opiskelija ei osallistu ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
Opiskelija ei halua eikä osaa työskennellä tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.

Oppimateriaalit

Vilen, M. & Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. 3. uud. painos Helsinki. WSOY. (sov. osin) Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=84423

Kopakkala, A. 2005. Porukka, Jengi, Tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. (sov. osin) Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=99283

Ajankohtainen opiskelumateriaali.