RuotsiLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00DH53
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ruotsinkielellä kertoa itsestään ja hoitotyön koulutuksesta. Opiskelija osaa haastatella ja esitellä potilaansa elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkielistä hoitotyön sanastoa kuvaillessaan tervettä ja sairasta ihmistä. Opiskelija osaa kirjoittaa potilaan kuvauksen sekä ohjata ja neuvoa häntä erilaisissa hoitotyön tilanteissa.
Sisältö
Hoitotyön ruotsinkielinen sanasto. Hoitotyöhön kuuluvien tekstien lukeminen ja erilaiset kirjoitustehtävät sekä hoitotyöhön kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu. Terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja potilaan kohtaaminen erilaisissa hoitotilanteissa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1-2:
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3-4:
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5:
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattilalan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason tavoitteita.
Oppimateriaalit
Tuunanen, M. & Wallinheimo, K. 2007. Flexvård. Otava. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=73446
Opettajan osoittama materiaali
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 02.06.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Store
Opiskelijaryhmät
-
MTH24Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa ruotsinkielellä kertoa itsestään ja hoitotyön koulutuksesta. Opiskelija osaa haastatella ja esitellä potilaansa elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkielistä hoitotyön sanastoa kuvaillessaan tervettä ja sairasta ihmistä. Opiskelija osaa kirjoittaa potilaan kuvauksen sekä ohjata ja neuvoa häntä erilaisissa hoitotyön tilanteissa.
Sisältö
Hoitotyön ruotsinkielinen sanasto. Hoitotyöhön kuuluvien tekstien lukeminen ja erilaiset kirjoitustehtävät sekä hoitotyöhön kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu. Terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja potilaan kohtaaminen erilaisissa hoitotilanteissa.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali.
Oheismateriaalina. Tuunanen, M. & Wallinheimo, K. 2007. Flexvård. Otava.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 tuntia, mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1-2:
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3-4:
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5:
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattilalan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason tavoitteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä suullinen ja kirjallinen tentti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.