Siirry suoraan sisältöön

RuotsiLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00DH53

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa ruotsinkielellä kertoa itsestään ja hoitotyön koulutuksesta. Opiskelija osaa haastatella ja esitellä potilaansa elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkielistä hoitotyön sanastoa kuvaillessaan tervettä ja sairasta ihmistä. Opiskelija osaa kirjoittaa potilaan kuvauksen sekä ohjata ja neuvoa häntä erilaisissa hoitotyön tilanteissa.

Sisältö

Hoitotyön ruotsinkielinen sanasto. Hoitotyöhön kuuluvien tekstien lukeminen ja erilaiset kirjoitustehtävät sekä hoitotyöhön kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu. Terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja potilaan kohtaaminen erilaisissa hoitotilanteissa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1-2:
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3-4:
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattilalan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason tavoitteita.

Oppimateriaalit

Tuunanen, M. & Wallinheimo, K. 2007. Flexvård. Otava. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=73446
Opettajan osoittama materiaali

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

29.01.2024 - 02.06.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Store
Opiskelijaryhmät
  • MTH24
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa ruotsinkielellä kertoa itsestään ja hoitotyön koulutuksesta. Opiskelija osaa haastatella ja esitellä potilaansa elämäntilanteen ja tilan. Opiskelija osaa käyttää ruotsinkielistä hoitotyön sanastoa kuvaillessaan tervettä ja sairasta ihmistä. Opiskelija osaa kirjoittaa potilaan kuvauksen sekä ohjata ja neuvoa häntä erilaisissa hoitotyön tilanteissa.

Sisältö

Hoitotyön ruotsinkielinen sanasto. Hoitotyöhön kuuluvien tekstien lukeminen ja erilaiset kirjoitustehtävät sekä hoitotyöhön kuuluvien vuorovaikutustilanteiden harjoittelu. Terveyden edistäminen, yleisimmät sairaudet ja potilaan kohtaaminen erilaisissa hoitotilanteissa.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali.
Oheismateriaalina. Tuunanen, M. & Wallinheimo, K. 2007. Flexvård. Otava.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitukset, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 80 tuntia, mistä kontaktiopetusta 24 h ja itsenäistä työskentelyä 56 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppitunneilla 80% läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1-2:
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3-4:
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattilalan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason tavoitteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen ohjattuun työskentelyyn, suullisen kielitaidon aktiivinen harjoittelu, kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti sekä suullinen ja kirjallinen tentti.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.