Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliohjaus asumisyksiköissäLaajuus (4 op)

Tunnus: SOSAPS60

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa (lastensuojelu, nuorten asumispalvelut, kehitysvammahuolto, vanhustenhuolto, päihdehuolto, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksiköt). Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hänellä on valmiudet edistää asukkaan yksilöllisyyden huomioimista, täysivaltaista osallisuutta ja kansalaisuutta niiden puitteissa. Opiskelija osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erilaisissa yhteisöissä käytettäviä omaohjaajan ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaaasiakkaiden voimavarat huomioiden ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen.Hänellä on valmiudet edistää asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistaa esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelijalla on valmiudet arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

- sosiaaliohjaus ja ohjaukselliset lähestymistavat asumisyhteisössä
- toiminnan puitteet asumisyhteisöissä: tilat, ympäristö, ravinto, päiväjärjestys, hoiva, hoito ja kuntoutus
- yhteisöllisyys asumisyhteisöissä
- omaohjaajan tehtäväkuva ja työmenetelmät
- itsemääräämisoikeus ja yksityisyys
- rajoitustoimenpiteet
- erilaisten ympäristöjen hyödyntäminen ohjauksessa
- kulttuuri, luonto, green care
- oman ohjausosaamisen arviointi ja kehittäminen

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erotella erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa luokitella asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa rakentaa suunnitelmallisen ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa vertaillen analysoida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa luokitella yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida omaohjaajan tehtäväkuvaa ja analysoida erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa hyvin perustellen soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa selittää asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella pääosin perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida hyvin perustellen ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa monipuolisesti vertailla ja arvioida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa selittää yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida monipuolisesti omaohjaajan tehtäväkuvaa ja erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa monipuolisesti perustellen, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa vertailla ja analysoida asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella monipuolisesti perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti ja monipuolisesti ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 18.12.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS24A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa (lastensuojelu, nuorten asumispalvelut, kehitysvammahuolto, vanhustenhuolto, päihdehuolto, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksiköt). Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hänellä on valmiudet edistää asukkaan yksilöllisyyden huomioimista, täysivaltaista osallisuutta ja kansalaisuutta niiden puitteissa. Opiskelija osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erilaisissa yhteisöissä käytettäviä omaohjaajan ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaaasiakkaiden voimavarat huomioiden ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen.Hänellä on valmiudet edistää asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistaa esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelijalla on valmiudet arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

- sosiaaliohjaus ja ohjaukselliset lähestymistavat asumisyhteisössä
- toiminnan puitteet asumisyhteisöissä: tilat, ympäristö, ravinto, päiväjärjestys, hoiva, hoito ja kuntoutus
- yhteisöllisyys asumisyhteisöissä
- omaohjaajan tehtäväkuva ja työmenetelmät
- itsemääräämisoikeus ja yksityisyys
- rajoitustoimenpiteet
- erilaisten ympäristöjen hyödyntäminen ohjauksessa
- kulttuuri, luonto, green care
- oman ohjausosaamisen arviointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama opetusmateriaali opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson voi toteuttaa kahdella tavalla:
- Toteutus osittain LivingLab-ympäristössä, yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä, sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista.
- Opintojakson voi myös opinnollistaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua, mutta työelämä yhteistyötä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi toteuttaa kahdella tavalla:
- Toteutus yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä, sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista.

Tai

- Opinnollistamisen kautta omalla työpaikalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia:
- 30h kontaktia;
- 24h harjoituksia;
- 52h itsenäistä opiskelua

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erotella erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa luokitella asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa rakentaa suunnitelmallisen ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa vertaillen analysoida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa luokitella yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida omaohjaajan tehtäväkuvaa ja analysoida erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa hyvin perustellen soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa selittää asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella pääosin perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida hyvin perustellen ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa monipuolisesti vertailla ja arvioida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa selittää yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida monipuolisesti omaohjaajan tehtäväkuvaa ja erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa monipuolisesti perustellen, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa vertailla ja analysoida asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella monipuolisesti perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti ja monipuolisesti ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa (lastensuojelu, nuorten asumispalvelut, kehitysvammahuolto, vanhustenhuolto, päihdehuolto, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksiköt). Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hänellä on valmiudet edistää asukkaan yksilöllisyyden huomioimista, täysivaltaista osallisuutta ja kansalaisuutta niiden puitteissa. Opiskelija osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erilaisissa yhteisöissä käytettäviä omaohjaajan ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaaasiakkaiden voimavarat huomioiden ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen.Hänellä on valmiudet edistää asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistaa esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelijalla on valmiudet arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

- sosiaaliohjaus ja ohjaukselliset lähestymistavat asumisyhteisössä
- toiminnan puitteet asumisyhteisöissä: tilat, ympäristö, ravinto, päiväjärjestys, hoiva, hoito ja kuntoutus
- yhteisöllisyys asumisyhteisöissä
- omaohjaajan tehtäväkuva ja työmenetelmät
- itsemääräämisoikeus ja yksityisyys
- rajoitustoimenpiteet
- erilaisten ympäristöjen hyödyntäminen ohjauksessa
- kulttuuri, luonto, green care
- oman ohjausosaamisen arviointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama opetusmateriaali opintojakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Opintojakson voi toteuttaa kahdella tavalla:
- Toteutus osittain LivingLab-ympäristössä, yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä, sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista.
- Opintojakson voi myös opinnollistaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua, mutta työelämä yhteistyötä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi toteuttaa kahdella tavalla:
- Toteutus yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä, sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista.
Tai
- Opinnollistamisen kautta omalla työpaikalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia:
- 30h kontaktia;
- 24h harjoituksia;
- 52h itsenäistä opiskelua

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erotella erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa luokitella asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa rakentaa suunnitelmallisen ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa vertaillen analysoida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa luokitella yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida omaohjaajan tehtäväkuvaa ja analysoida erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa hyvin perustellen soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa selittää asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella pääosin perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida hyvin perustellen ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa monipuolisesti vertailla ja arvioida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa selittää yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida monipuolisesti omaohjaajan tehtäväkuvaa ja erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa monipuolisesti perustellen, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa vertailla ja analysoida asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella monipuolisesti perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti ja monipuolisesti ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 20.10.2023

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa (lastensuojelu, nuorten asumispalvelut, kehitysvammahuolto, vanhustenhuolto, päihdehuolto, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksiköt). Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hänellä on valmiudet edistää asukkaan yksilöllisyyden huomioimista, täysivaltaista osallisuutta ja kansalaisuutta niiden puitteissa. Opiskelija osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erilaisissa yhteisöissä käytettäviä omaohjaajan ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaaasiakkaiden voimavarat huomioiden ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen.Hänellä on valmiudet edistää asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistaa esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelijalla on valmiudet arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

- sosiaaliohjaus ja ohjaukselliset lähestymistavat asumisyhteisössä
- toiminnan puitteet asumisyhteisöissä: tilat, ympäristö, ravinto, päiväjärjestys, hoiva, hoito ja kuntoutus
- yhteisöllisyys asumisyhteisöissä
- omaohjaajan tehtäväkuva ja työmenetelmät
- itsemääräämisoikeus ja yksityisyys
- rajoitustoimenpiteet
- erilaisten ympäristöjen hyödyntäminen ohjauksessa
- kulttuuri, luonto, green care
- oman ohjausosaamisen arviointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali verkkoalustalla

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus: oppimistehtäviä, tutustumiskäyntejä sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista

Opintojakson voi myös opinnollistaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua, mutta työelämäyhteistyötä kyllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia:
- 80h itsenäinen työskentely verkossa
- 8 h opetusta verkossa (2h orientointi ja 6 seminaari)
- 20h harjoituksia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erotella erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa luokitella asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa rakentaa suunnitelmallisen ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa vertaillen analysoida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa luokitella yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida omaohjaajan tehtäväkuvaa ja analysoida erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa hyvin perustellen soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa selittää asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella pääosin perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida hyvin perustellen ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa monipuolisesti vertailla ja arvioida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa selittää yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida monipuolisesti omaohjaajan tehtäväkuvaa ja erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa monipuolisesti perustellen, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa vertailla ja analysoida asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella monipuolisesti perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti ja monipuolisesti ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkko-oppimisalustalla tehdyt oppimistehtävät, harjoituksien tekeminen ja raportointi sekä osallistuminen seminaaripäivään

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 21.10.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa (lastensuojelu, nuorten asumispalvelut, kehitysvammahuolto, vanhustenhuolto, päihdehuolto, mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksiköt). Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hänellä on valmiudet edistää asukkaan yksilöllisyyden huomioimista, täysivaltaista osallisuutta ja kansalaisuutta niiden puitteissa. Opiskelija osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erilaisissa yhteisöissä käytettäviä omaohjaajan ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaaasiakkaiden voimavarat huomioiden ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen.Hänellä on valmiudet edistää asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistaa esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelijalla on valmiudet arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

- sosiaaliohjaus ja ohjaukselliset lähestymistavat asumisyhteisössä
- toiminnan puitteet asumisyhteisöissä: tilat, ympäristö, ravinto, päiväjärjestys, hoiva, hoito ja kuntoutus
- yhteisöllisyys asumisyhteisöissä
- omaohjaajan tehtäväkuva ja työmenetelmät
- itsemääräämisoikeus ja yksityisyys
- rajoitustoimenpiteet
- erilaisten ympäristöjen hyödyntäminen ohjauksessa
- kulttuuri, luonto, green care
- oman ohjausosaamisen arviointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

- Osallistavaa kehittämistä asumisyksikössä
Asukkaat ja työntekijät kehittäjinä. 2015. Arja Koski & Ilse Vogt (toim.)
Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Saatavana: www.diak.fi/tyoelama/.../Työelämä_1_ISBN_9789524932551.pdf
- Itsemääräämisoikeuden toteutuminen sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa palveluissa. Lastensuojelussa, vammaispalveluissa, mielenterveyspalveluissa ja päihdehuollossa. Valviran selvityksiä 1:2013. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. Saatavana: https://www.valvira.fi/documents/14444/22511/Selvityksia_1_2013.pdf
- Peavy, V. R. 2006. Sosiodynaamisen ohjauksen opas. Psykologien Kustannus Oy
- Saatamoinen, K. 2010. Lapsen asema sijaishuollossa. Käsikirja arjen toimintaan. Edita Publishing Oy.
- Timonen-Kallio, E. 2010. Umbrella-työkirjamenetelmän käsikirja. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 50.
- Erilainen naapuri, 2016. Satu Viskari, pekka Lund, Maarit Avellan. Saatavana: http://www.sininauha.fi/sites/default/files/erilainen_naapuri.pdf
- Sisäinen koti, tarinallisuus ja elämän lukutaito, Marjatta Bardy. Saatavana: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/100837/002bardy.pdf?sequence=1
- Sosiaaliohjaus – lähtökohtia ja käytäntöjä 2016. Helminen, J. (Toim.) Edita
- Asiakastyön menetelmiä Sosiaalialalla. 2015. Näkki, P. & Sayed, T. (toim.). Edita
- muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Opintojakson voi toteuttaa kahdella tavalla:
- Toteutus osittain LivingLab-ympäristössä, yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä, sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista.
- Opintojakson voi opinnollistaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintojakso ei sisällä harjoittelua, mutta tehtäviä kyllä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi toteuttaa kahdella tavalla:
- Toteutus yksilö- ja ryhmämuotoisena työskentelynä sisältäen kontaktiopetusta, asiakasesimerkkitilanteita, oppimistehtäviä ja tutustumiskäyntejä, sekä käytännössä tapahtuvaa työhön tutustumista ja osallistumista.
Tai
- Opinnollistamisen kautta omalla työpaikalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia:
- 30h kontaktia;
- 24h harjoituksia;
- 52h itsenäistä opiskelua

Lisätietoja opiskelijoille

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa tunnistaa arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteet erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa määritellä yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa selittää omaohjaajan tehtäväkuvan ja erotella erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa luokitella asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa rakentaa suunnitelmallisen ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa vertaillen analysoida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa luokitella yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida omaohjaajan tehtäväkuvaa ja analysoida erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa hyvin perustellen soveltaa, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa selittää asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella pääosin perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida hyvin perustellen ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta asumisyhteisöjen asiakkaiden ohjauksessa. Opiskelija osaa monipuolisesti vertailla ja arvioida arjen hallinnan, itsenäisen elämän ja kodinomaisten olosuhteiden toteutumisen haasteita erilaisten asiakasryhmien asumispalveluissa. Opiskelija osaa selittää yksityisyyden suojaan, itsemääräämisoikeuteen ja rajoitustoimenpiteisiin liittyvät reunaehdot. Hän osaa arvioida monipuolisesti omaohjaajan tehtäväkuvaa ja erilaisissa yhteisöissä omaohjaajan hyödyntämiä ohjauksellisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa monipuolisesti perustellen, asiakkaiden voimavarat huomioiden, kussakin tilanteessa olennaisia ohjauksellisia menetelmiä innostaessaan asukkaita osallistumaan yhteiseen toimintaan ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Opiskelija osaa vertailla ja analysoida asumisyhteisöjen ympäröivään yhteiskuntaan integroitumista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hän osaa suunnitella monipuolisesti perustellun ohjaustyön prosessin, jolla myös edesautetaan asumisyhteisöjen integroitumista osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja mahdollistetaan esimerkiksi kulttuuriin ja luontoon liittyviä kokemuksia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti ja monipuolisesti ammatillisen vuorovaikutuksen ja psykososiaalisen ohjausosaamisen taitojaan ja niihin liittyviä kehittämiskohteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä