Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalinen kuntoutusLaajuus (4 op)

Tunnus: SOSAPS50

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja heidän elämänkaarensa eri vaiheissa. Erityisesti opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida kehitysvammaisten henkilöiden, työttömien, riippuvuuskuntoutujien ja mielenterveyskuntoutujien tarpeita ja osallisuuden mahdollisuuksia sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa nimetä sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelijal osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisen ohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaalisen kuntoutuksen käsite
- sosiaalisen kuntoutuksen muodot
- sosiaalisen kuntoutuksen tarpeet ja erityispiirteet
- kuntouttava työote
- kuntoutumisprosessi
- sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajatahot
- dialogisuus ja voimavaralähtöisyys kuntoutumisprosessissa
- sosiaalisen kuntoutuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
- moniammatillinen yhteistyö

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 14.03.2025

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

0.5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS24A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja heidän elämänkaarensa eri vaiheissa. Erityisesti opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida kehitysvammaisten henkilöiden, työttömien, riippuvuuskuntoutujien ja mielenterveyskuntoutujien tarpeita ja osallisuuden mahdollisuuksia sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa nimetä sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelijal osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisen ohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaalisen kuntoutuksen käsite
- sosiaalisen kuntoutuksen muodot
- sosiaalisen kuntoutuksen tarpeet ja erityispiirteet
- kuntouttava työote
- kuntoutumisprosessi
- sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajatahot
- dialogisuus ja voimavaralähtöisyys kuntoutumisprosessissa
- sosiaalisen kuntoutuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
- moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

-Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A., Aalto, A., & Seppälä, O. (2022). Kuntoutuminen (2., uudistettu painos.). Kustannus Oy Duodecim.
-Kokko, R-L ja Veistilä, M. (2016). Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus yhteistyönä. Teoksessa M. Törrönen, K. Hänninen, P. Jouttimäki, T. Lehto-Lundén, P. Salovaara & M. Veistilä (toim.), Vastavuoroinen sosiaalityö. (s.220-230). Gaudeamus University Press.
-Kostilainen, H. ja Nieminen, A. (2018). (toim.) Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja DIAK TYÖELÄMÄ 13. Juvenes Print Oy. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
-Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.

Opetusmenetelmät

- Lähiopetustoteutus: Yksilö- ja ryhmätyöskentely sisältäen itsenäistä työskentelyä, lähiopetusta, esimerkkejä asiakastilanteista, oppimistehtäviä ja pääarviointiperusteen muodostava kirjallinen tehtävä, joka on samalla kirjaamisharjoite.
-Myös yhteistyötä työelämäyhteistyötahojen kanssa yhteisen sosiaalisen kuntoutuksen toteutuksen merkeissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Yhtenä opetusmenetelmistä: Työelämäyhteistyönä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Osallistuminen lähiopetukseen ja kurssin oppimistehtävien suorittaminen on hyväksytyn kurssisuorituksen edellytys pääasiallisen arviointiperusteen muodostuessa kirjallisesta oppimistehtävästä.
-Arviointi:1-5.

Hylätty (0)

Suoritus ei yllä tasolle 1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 17.05.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja heidän elämänkaarensa eri vaiheissa. Erityisesti opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida kehitysvammaisten henkilöiden, työttömien, riippuvuuskuntoutujien ja mielenterveyskuntoutujien tarpeita ja osallisuuden mahdollisuuksia sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa nimetä sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelijal osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisen ohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaalisen kuntoutuksen käsite
- sosiaalisen kuntoutuksen muodot
- sosiaalisen kuntoutuksen tarpeet ja erityispiirteet
- kuntouttava työote
- kuntoutumisprosessi
- sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajatahot
- dialogisuus ja voimavaralähtöisyys kuntoutumisprosessissa
- sosiaalisen kuntoutuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
- moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

-Kokko, R-L ja Veistilä, M. (2016). Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus yhteistyönä. Teoksessa M. Törrönen, K. Hänninen, P. Jouttimäki, T. Lehto-Lundén, P. Salovaara & M. Veistilä (toim.), Vastavuoroinen sosiaalityö. (s.220-230). Gaudeamus University Press.
-Kostilainen, H. ja Nieminen, A. (2018). (toim.) Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja DIAK TYÖELÄMÄ 13. Juvenes Print Oy. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
-Lindh,J. Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (2018). (toim.) Sosiaalinen kuntoutuksessa. Hansaprint Oy.
-Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.

Opetusmenetelmät

- Lähiopetustoteutus: Yksilö- ja ryhmätyöskentely sisältäen itsenäistä työskentelyä, lähiopetusta, esimerkkejä asiakastilanteista, oppimistehtäviä ja pääarviointiperusteen muodostava kirjallinen tehtävä, joka on samalla kirjaamisharjoite.
-Myös yhteistyötä työelämäyhteistyötahojen kanssa yhteisen sosiaalisen kuntoutuksen toteutuksen merkeissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Yhtenä opetusmenetelmistä: Työelämäyhteistyönä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Osallistuminen lähiopetukseen ja kurssin oppimistehtävien suorittaminen on hyväksytyn kurssisuorituksen edellytys pääasiallisen arviointiperusteen muodostuessa kirjallisesta oppimistehtävästä.
-Arviointi:1-5.

Hylätty (0)

Suoritus ei yllä tasolle 1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 20.10.2023

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja heidän elämänkaarensa eri vaiheissa. Erityisesti opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida kehitysvammaisten henkilöiden, työttömien, riippuvuuskuntoutujien ja mielenterveyskuntoutujien tarpeita ja osallisuuden mahdollisuuksia sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa nimetä sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelijal osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisen ohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaalisen kuntoutuksen käsite
- sosiaalisen kuntoutuksen muodot
- sosiaalisen kuntoutuksen tarpeet ja erityispiirteet
- kuntouttava työote
- kuntoutumisprosessi
- sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajatahot
- dialogisuus ja voimavaralähtöisyys kuntoutumisprosessissa
- sosiaalisen kuntoutuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
- moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

-Kokko, R-L ja Veistilä, M. (2016). Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus yhteistyönä. Teoksessa M. Törrönen, K. Hänninen, P. Jouttimäki, T. Lehto-Lundén, P. Salovaara & M. Veistilä (toim.), Vastavuoroinen sosiaalityö. (s.220-230). Gaudeamus University Press.
-Kostilainen, H. ja Nieminen, A. (2018). (toim.) Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja DIAK TYÖELÄMÄ 13. Juvenes Print Oy. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
-Lindh,J. Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (2018). (toim.) Sosiaalinen kuntoutuksessa. Hansaprint Oy.
-Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- yksilö- ja ryhmätyöskentelyä
- Sosiaalisen kuntoutuksen toteutus työelämäyhteistyötahojen kanssa
- Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Yhtenä opetusmenetelmistä: Työelämäyhteistyönä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Luentoaineistoon ja kirjallisuuteen perustuva tentti. Arviointi:1-5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 21.10.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 26

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja heidän elämänkaarensa eri vaiheissa. Erityisesti opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida kehitysvammaisten henkilöiden, työttömien, riippuvuuskuntoutujien ja mielenterveyskuntoutujien tarpeita ja osallisuuden mahdollisuuksia sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa nimetä sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelijal osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisen ohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaalisen kuntoutuksen käsite
- sosiaalisen kuntoutuksen muodot
- sosiaalisen kuntoutuksen tarpeet ja erityispiirteet
- kuntouttava työote
- kuntoutumisprosessi
- sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajatahot
- dialogisuus ja voimavaralähtöisyys kuntoutumisprosessissa
- sosiaalisen kuntoutuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
- moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

-Kokko, R-L ja Veistilä, M. (2016). Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus yhteistyönä. Teoksessa M. Törrönen, K. Hänninen, P. Jouttimäki, T. Lehto-Lundén, P. Salovaara & M. Veistilä (toim.), Vastavuoroinen sosiaalityö. (s.220-230). Gaudeamus University Press.
-Kostilainen, H. ja Nieminen, A. (2018). (toim.) Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja DIAK TYÖELÄMÄ 13. Juvenes Print Oy. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
-Lindh,J. Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (2018). (toim.) Sosiaalinen kuntoutuksessa. Hansaprint Oy.
-Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali.

Opetusmenetelmät

- Yksilö- ja ryhmätyöskentely sisältäen lähiopetusta, esimerkkejä asiakastilanteista, oppimistehtäviä ja kotitentin.
-Myös yhteistyötä työelämäyhteistyötahojen kanssa yhteisen sosiaalisen kuntoutuksen toteutuksen merkeissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Yhtenä opetusmenetelmistä: Työelämäyhteistyönä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Luentoaineistoon ja kirjallisuuteen perustuva tentti. Arviointi:1-5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

05.05.2021 - 09.05.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 25.02.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 20

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Elina Kangasluoma
Opiskelijaryhmät
  • SOS20B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS20C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamiseen. Opiskelija osaa tunnistaa itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja heidän elämänkaarensa eri vaiheissa. Erityisesti opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida kehitysvammaisten henkilöiden, työttömien, riippuvuuskuntoutujien ja mielenterveyskuntoutujien tarpeita ja osallisuuden mahdollisuuksia sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa määritellä sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa nimetä sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelijal osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisessa kuntoutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalisen ohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida ohjauksellisia taitojaan.

Sisältö

- sosiaalisen kuntoutuksen käsite
- sosiaalisen kuntoutuksen muodot
- sosiaalisen kuntoutuksen tarpeet ja erityispiirteet
- kuntouttava työote
- kuntoutumisprosessi
- sosiaalisen kuntoutuksen toteuttajatahot
- dialogisuus ja voimavaralähtöisyys kuntoutumisprosessissa
- sosiaalisen kuntoutuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen
- moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

- Härkäpää, K. ja Järvikoski, A. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Sanoma Pro Oy.
-Kokko, R-L ja Veistilä, M. 2016. Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus yhteistyönä. Teoksessa M. Törrönen, K. Hänninen, P. Jouttimäki, T. Lehto-Lundén, P. Salovaara & M. Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö. Helsinki: Gaudeamus University Press. 220-230.
-Kostilainen, H. ja Nieminen, A. (toim.) 2018. Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja DIAK TYÖELÄMÄ 13. Tampere: Juvenes Print Oy. Saatavana: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-307-0
-Lindh,J. Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K.(toim.) 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Turenki: Hansaprint Oy.
-Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

- Yksilö- ja ryhmätyöskentely sisältäen lähiopetusta, esimerkkejä asiakastilanteista, oppimistehtäviä ja kotitentin.
-Myös yhteistyötä työelämäyhteistyötahojen kanssa yhteisen sosiaalisen kuntoutuksen toteutuksen merkeissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Yhtenä opetusmenetelmistä: Työelämäyhteistyönä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Luentoaineistoon ja kirjallisuuteen perustuva tentti. Arviointi:1-5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa soveltaa joiltakin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden haasteita. Opiskelija osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Hän osaa tulkita sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa soveltaa asiakkaan tarpeisiin ja hänen sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteisiinsa soveltuvia sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön menetelmiä sosiaalisen kuntoutuksen käytännön toteutuksessa. Opiskelija osaa selittää kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa analysoida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa jäsentää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tietyiltä osin perustellun kuntoutuksen prosessin. Hän osaa soveltaa perusteltuja ja sekä asiakkaan tarpeiden ja toimintakyvyn kannalta olennaisia ratkaisuja. Opiskelija osaa perustella monipuolisesti kirjaamisen merkityksen sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa ja soveltaa kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa selittää ja arvioida omia ohjauksellisia taitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa perustellusti ja monipuolisesti psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta sosiaalisen kuntoutuksen vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa arvioida erilaisten asiakasryhmien itsenäisen elämän, arjen hallinnan, yhteisöjen toimintaan osallistumisen ja yhteiskunnallisen osallisuuden tarpeita. Opiskelija osaa monipuolisesti perustellen yhdistää sosiaalisen kuntoutuksen toimintaperiaatteet, tavoitteet ja prosessin. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisen kuntoutuksen toteutustapoja, työorientaatioita, menetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida olennaisin osin monipuolisesti perustellun kuntoutuksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perusteltuja, asiakkaan tarpeisiin ja toimintakykyyn sekä suunniteltujen tavoitteiden saavuttamiseen soveltuvia menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kirjaamisen merkitystä sosiaalisen kuntoutuksen prosessissa. Opiskelija osaa soveltaa olennaisin osin kirjaamisen periaatteita. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti omia ohjauksellisia taitojaan.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Perheohjaus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisisissa työyhteisöissä