Siirry suoraan sisältöön

Hakeutuvat kirjastopalvelutLaajuus (5 op)

Tunnus: KD18BSKM01

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kertoa, mitä hakeutuvat palvelut tarkoittavat kirjastotyössä. Hän osaa erotella erilaisia hakeutuvan kirjastotoiminnan työmuotoja, asiakasryhmiä ja nimetä tärkeitä yhteistyötahoja. Hän osaa käyttää useita työmenetelmiä erilaisten kohderyhmien tavoittelemisessa ja hakeutuvien kirjastopalvelujen suunnittelemisessa ja toteuttamisessa. Opiskelija osaa analysoida kirjastoautotoiminnan, laitoskirjastotoiminnan ja kotikirjastopalvelun erityispiirteitä.

Sisältö

- uudenlaisten asiakasryhmien tavoittaminen ja kohtaaminen
- keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyömuotoja
- sosiaalinen kirjastotyö (esim. laitoskirjastotyö ja kotikirjastopalvelu)
- kirjastoautotoiminta
- esimerkkejä erilaisista hankkeista ja kokeiluista eri puolilta maailmaa (esim. pop up -kirjastot)
- hakeutuvan kirjastotoiminnan kansainväliset linjaukset
- hakeutuvien kirjastopalvelujen vaikuttavuuden arviointi

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut aikatauluja ja ohjeita. Opiskelija osaa kertoa hakeutuvan kirjastotyön tärkeimmät osa-alueet, tehtävät ja nimetä tavoitettavia asiakasryhmiä. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät yhteistyötahot ja yhteistyön muodot esimerkiksi kunnan vanhustyön kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät aikatauluja ja annettuja ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa analysoida hakeutuvaa kirjastotoimintaa ja sen mahdollisuuksia ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita eri asiakasryhmille sopivia yhteistyötapoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut opintojakson kaikki tehtävät aikatauluja ja annettuja ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia hakeutuvan kirjastotyön nykytilannetta, mahdollisuuksia ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja toteuttaa eri asiakasryhmille sopivia työmuotoja. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä.

Oppimateriaalit

Guidelines for libraries serving hospital patients and the elderly and disabled in long-term care facilities. International Federation of Library Associations and Institutions IFLA Professional Reports, Nr. 61/2000.

Librarians as community partners: an outreach handbook. Edited by Carol Smallwood. American library Association 2010.

Mobile Library Guidelines. IFLA Professional Report No. 123 / 2010.

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.