Kotimainen kirjallisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: KD18BKAM03
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin kotimaisen kirjallisuuden lajit ja aikakaudet sekä kunkin aikakauden merkittäviä kirjailijoita ja heidän pääteoksiaan. Opiskelija osaa esitellä 2000-luvun kotimaisen kirjallisuuden suuntauksia ja merkittäviä teoksia. Opiskelija osaa analysoida ja asiasanoittaa teoksia.
Sisältö
- Kotimaisen kirjallisuushistorian keskeiset ilmiöt ja ryhmittymät ja kirjailijat
- Kotimaisen kirjallisuuden lajit ja vuosikymmenten linjat 1950-luvulta alkaen
- 2000-luvun kotimaisen kirjallisuuden ilmiöt ja kirjailijat
- kaunokirjallinen aineisto saavutettavuuden näkökulmasta: asiasanoitus, luokitus ja sisältöjen avaaminen
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
- opiskelija osallistuu useimpiin lukupiireihin ja on enimmäkseen läsnä lähiopetustunneilla
- opiskelija tekee hyväksytysti suurimman osan lähiopetustuntien yksilö- ja ryhmätehtävistä
- opiskelija palauttaa lukupäiväkirjan, jossa on vaadittavat osat
- opiskelija saa tentistä tyydyttävän arvosanan (1-2)
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
- opiskelija osallistuu enimmäkseen aktiivisesti lukupiireihin ja keskusteluihin lähiopetuksessa
- opiskelija tekee hyväksytysti lähiopetustuntien yksilö- ja ryhmätehtävät ja palauttaa ne sovitun aikataulun mukaisesti
- opiskelija palauttaa sovitun aikataulun mukaisesti analyyttisen ja ohjeiden mukaan tehdyn lukupäiväkirjan
- opiskelija saa tentistä arvosanan hyvä (3-4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- opiskelija osallistuu aktiivisesti lukupiireihin ja keskusteluihin lähiopetuksessa
- opiskelija tekee hyvin lähiopetustuntien yksilö- ja ryhmätehtävät ja palauttaa ne sovitun aikataulun mukaisesti
- opiskelija kirjoittaa analyyttisesti ja arvioiden lukupäiväkirjan ja palauttaa sen sovitun aikataulun mukaisesti
- opiskelija käyttää lukupäiväkirjaa tehdessään monipuolisesti lähteitä ja merkitsee ne asianmukaisesti (SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeet)
- opiskelija saa tentistä vähintään arvosanan H4
Oppimateriaalit
Kirstinä, Leena, Kirjallisuutemme lyhyt historia. Gummerus 2000.
Parkko, Tommi, Runouden ilmiöitä. Avain 2012.
Tuomi, Pirjo, Kirjojen keskellä, Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain 2011.
Lisäksi valikoima kotimaista fiktiota ja aihetta käsitteleviä artikkeleita.
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL21BKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
-
KTDIPL21AKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin kotimaisen kirjallisuuden lajit ja aikakaudet sekä kunkin aikakauden merkittäviä kirjailijoita ja heidän pääteoksiaan. Opiskelija osaa esitellä 2000-luvun kotimaisen kirjallisuuden suuntauksia ja merkittäviä teoksia. Opiskelija osaa analysoida ja asiasanoittaa teoksia.
Sisältö
- Kotimaisen kirjallisuushistorian keskeiset ilmiöt ja ryhmittymät ja kirjailijat
- Kotimaisen kirjallisuuden lajit ja vuosikymmenten linjat 1950-luvulta alkaen
- 2000-luvun kotimaisen kirjallisuuden ilmiöt ja kirjailijat
- kaunokirjallinen aineisto saavutettavuuden näkökulmasta: asiasanoitus, luokitus ja sisältöjen avaaminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa ja se sisältää sekä teoriaineistoa että kaunokirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, lukupiirit verkossa, itsenäiset kirjalliset tehtävät, tentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
130 h, josta läsnäoloa vaativaa verkko-opetusta (vierailuluennot ja lukupiirit) 15 h. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kaunokirjallisuuden lukemista.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
- opiskelija osallistuu useimpiin lukupiireihin ja on enimmäkseen läsnä lähiopetustunneilla
- opiskelija tekee hyväksytysti suurimman osan lähiopetustuntien yksilö- ja ryhmätehtävistä
- opiskelija palauttaa lukupäiväkirjan, jossa on vaadittavat osat
- opiskelija saa tentistä tyydyttävän arvosanan (1-2)
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
- opiskelija osallistuu enimmäkseen aktiivisesti lukupiireihin ja keskusteluihin lähiopetuksessa
- opiskelija tekee hyväksytysti lähiopetustuntien yksilö- ja ryhmätehtävät ja palauttaa ne sovitun aikataulun mukaisesti
- opiskelija palauttaa sovitun aikataulun mukaisesti analyyttisen ja ohjeiden mukaan tehdyn lukupäiväkirjan
- opiskelija saa tentistä arvosanan hyvä (3-4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
- opiskelija osallistuu aktiivisesti lukupiireihin ja keskusteluihin lähiopetuksessa
- opiskelija tekee hyvin lähiopetustuntien yksilö- ja ryhmätehtävät ja palauttaa ne sovitun aikataulun mukaisesti
- opiskelija kirjoittaa analyyttisesti ja arvioiden lukupäiväkirjan ja palauttaa sen sovitun aikataulun mukaisesti
- opiskelija käyttää lukupäiväkirjaa tehdessään monipuolisesti lähteitä ja merkitsee ne asianmukaisesti (SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeet)
- opiskelija saa tentistä vähintään arvosanan H4
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0 (hylätty) -5 (kiitettävä). Arviointi perustuu itsenäisten tehtävien, lukupiiriosallistumisten ja tentin arviointiin. Opettajan arvioinnin lisäksi opiskelijan itsearviointi.
Hylätty (0)
Opintojakson suoritus on hylätty, jos yksi tai useampia näistä osasuorituksista jää puuttumaan: Opiskelija ei palauta kaikkia tehtäviä ja / tai ei osallistu vaadittavaan määrään lukupiirejä. Hän saa tentistä hylätyn arvosanan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija saa kirjallisista tehtävistä ja tentistä arvosanan T1-2. Hän osallistuu lukupiireihin, mutta ei ota aktiivisesti osaa keskusteluun.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija saa kirjallisista tehtävistä ja tentistä arvosanan H3-4. Hän osallistuu lukupiireihin ja ottaa osaa keskusteluihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija saa kirjallisista tehtävistä ja tentistä arvosanan H4-K5. Hän osallistuu lukupiireihin ja ottaa aktiivisesti osaa keskusteluihin ja on aloitteellinen keskustelujen avaaja.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.