Siirry suoraan sisältöön

VerkkovuorovaikutusLaajuus (2 op)

Tunnus: BZ00CZ25

Osaamistavoitteet

Verkkovuorovaikutuksella tarkoitetaan tietoverkon välityksellä kahden tai useamman ihmisen välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Verkkovuorovaikutuksesta puhuttaessa voidaan viitata samanaikaiseen tai eriaikaiseen henkilöiden väliseen vuorovaikutukseen. Verkkovuorovaikutusosaaminen on kyky tunnistaa verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä, kyvykkyyttä hyödyntää erilaisia digitaalisia työkaluja sekä taitoa suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita. Ammattilaisen pitää myös osata hyödyntää sosiaalisen median ympäristöjä ammatilliseen vuorovaikutukseen.
Opiskeltuaan verkkovuorovaikutusosaamista oppija on asiantuntija monialaisesta roolistaan käsin ja osaa
• nimetä verkkovuorovaikutuksen ominaisuudet
• eritellä verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä
• tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat verkkovuorovaikutustilanteen onnistumiseen
• suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita
• toimia sujuvasti erilaisissa verkkovuorovaikutustilanteissa

Sisältö

Verkkovuorovaikutuksen ominaisuudet

Verkkovuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät

Onnistuneen verkkovuorovaikutustilanteen suunnittelu

Erilaisten sovellusten hyödyntäminen verkkovuorovaikutuksessa

Tietosuojan merkitys verkkovuorovaikutuksessa

Asiantuntijuus monialaisissa verkkovuorovaikutustilanteissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisestansa

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
-kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä