Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminenLaajuus (2 op)
Tunnus: BZ00CZ22
Osaamistavoitteet
Terveyden ja hyvinvoinnin seurannalla tarkoitetaan sosiaali- ja terveysalalla käytössä olevien laitteiden, välineiden ja menetelmien sekä niistä syntyvän tiedon hallintaa asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä ja seurannassa. Esimerkkinä voisi mainita tekoälyn, robotiikan ja sensorien tuottaman tiedon hyödyntämisen.
Opiskeltuaan seurantaosaamista oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija ja osaa
• arvioida käytetyn datan hyödyntämistä ja luotettavuutta
• mitata ja arvioida asiakkaan kehon rakenteita ja toimintoja sekä suorituksia seurantalaitteilla,
• soveltaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä digitaalisuutta hyödyntäviä mittaus- ja seurantalaitteiden tuloksia
• arvioida etäohjausvälineiden ja pelillisyyden soveltamista työkaluina asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• soveltaa oppimaansa ja saa valmiuksia seurantiedon monialaiseen hyödyntämiseen
• kuvata robotiikan hyödyntämismahdollisuuksia asiakkaan voinnin seurannassa ja kuntoutumisen edistämisessä
Sisältö
Tekoälyn perusteet ja mahdollisuudet
Puettava teknologia osana asiakkaan hoito- ja palveluprosessia
Seurantatiedon hyödyntäminen ja arviointi
Robotiikan perusteet sosiaali- ja terveysalalla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisestansa
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
-kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä