Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtamisosaaminenLaajuus (2 op)

Tunnus: BZ00CZ21

Osaamistavoitteet

Tiedolla johtamisella tarkoitetaan näyttöön perustuvan tiedon tuottamista, että hyödyntämistä ihmislähtöisen toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteon tukena. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta edellytetään ketteriä tiedolla johtamistaitoja. Ammattilaiselta odotetaan kykyä kerätä, arvioida, analysoida ja hyödyntää tietoa ihmislähtöisesti oman ammatillisen toiminnan, työyhteisön, organisaation tasoilla suhteutettuna ammattilaisen omaan tehtävään. Opintokokonaisuudessa perehdytään tiedolla johtamiseen ja sen lähikäsitteisiin, tiedon arvoketjuun, erilaiseen tietoon päätöksenteossa, hiljaiseen tietoon, tiedon hyödyntämiseen moniammatillisesta näkökulmasta, sekä sosiaali- ja terveydenhuollon terminologiaan: asiakas/potilas.
Opiskeltuaan tiedolla johtamista oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija ja osaa

• selittää, mitä tiedolla johtamisella tarkoittaa

• kuvailla tiedolla johtamisen lähikäsitteitä

• eritellä tietoa, miten sitä käytetään päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveysalalla

• kuvailla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet

• kerätä, analysoida, hyödyntää ja arvioida tietoa

• arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan roolia tiedon tuottajana, käyttäjänä ja hyödyntäjänä

Sisältö

Tiedolla johtamisen käsitteet

Tiedon nelivaiheinen arvoketju

Tieto päätöksenteossa

Asiakas tiedon tuottajana, käyttäjänä ja hyödyntäjänä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisestansa

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
-kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä