Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminenLaajuus (2 op)
Tunnus: BZ00CZ20
Osaamistavoitteet
Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnalla tarkoitetaan tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.
Opiskeltuaan sosiaali- ja terveysalan tiedonhallintaa oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija ja osaa
• nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet
• kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
• kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveysalan sähköinen kirjaaminen periaatteet ja menetelmät
• toimia sosiaali- ja terveydenalan tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön erityspiirteiden mukaisesti
• arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
• nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
• soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan Tiedon liikkuminen tietojärjestelmissä
Tiedon eheys, saatavuus ja hyödynnettävyys
Tiedonhallinnan prosessi
Tietosuoja ja tietoturva Aloitus- ja lopetus webinaarit
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla
Case-pohjainen tehtävä Case-pohjainen tehtävä palautettu ja vertaispalaute on annettu
Tietotesti suoritettu hyväksytysti (0-5)
Sisältö
Tiedon liikkuminen tietojärjestelmissä
Tiedon eheys, saatavuus ja hyödynnettävyys
Tiedonhallinnan prosessi
Tietosuoja ja tietoturva
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisestansa
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
-kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä