Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus: PHERKO21
Tunnus: PHERKO21
Kuvaus
Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutuksen tarkoituksena on vahvistaa osallistujan
asiantuntijuutta kliinisen hoidon tai kuntoutuksen osaajana palliatiivisen hoidon asiakas- ja
perhelähtöisessä palveluprosessissa sekä näyttöön perustuvassa toiminnassa ja kehittämisessä.
Koulutuksen osaamistavoitteiden tason määrittelyssä on hyödynnetty kansallisten tutkintojen ja
muun osaamisen viitekehystä (HE 204/2016). Palliatiivisen hoidon asiantuntija –
erikoistumiskoulutus on asemoitu EQF/NQF-tasolle 6.
Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutuksen osaamistavoitteet saavutettuaan
opiskelija:
• hallitsee palliatiivisen hoidon asiantuntijuuden edellyttämät näyttöön perustuvat, laaja-alaiset ja
edistyneet monitieteelliset kliiniset tiedot ja taidot asiakas- ja perhelähtöisessä palveluprosessissa
• toimii palliatiivisen hoidon ja kuntoutuksen asiantuntijana eri toimintaympäristöissä ja
moniammatillisissa verkostoissa
• hallitsee asiakas- ja perhelähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet ja osaa soveltaa niitä uudistuvissa toimintaympäristöissä
• hallitsee hyvät vuorovaikutustaidot asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa sekä osaa antaa
psykososiaalista tukea
• arvioi ja kehittää omaa ja työyhteisönsä osaamista ja toimintaa näyttöön perustuen
• osallistuu palliatiivisen hoidon toimintatapojen sekä asiakas- ja perhelähtöisten palveluprosessien
alueelliseen ja kansalliseen kehitys- ja uudistamistyöhön
Erikoistumiskoulutuksen laajuus on 30 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijan työmääränä 810
tuntia. Koulutuksen rakenne sisältää kolme kaikille yhteistä moduulia sekä yhden vapaasti valittavan
kokonaisuuden, joiden avulla opiskelija syventää omaa asiantuntijuuttaan.
Moduuli 1: Palliatiivisen hoidon asiakaslähtöinen prosessi
Moduuli 2: Oirehoito ja kuolevan potilaan hoito
Moduuli 3: Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityö
Moduuli 4: Asiantuntijuuden kehittäminen
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Ks. erillinen liite: Erko-ops 27.10.2020.
Lisätiedot
Erikoistumiskoulutuksen oppimisen ja opetuksen lähtökohtana toimivat opetusta järjestävän
ammattikorkeakoulun tutkintosääntö sekä pedagogiset ja eettiset periaatteet. Opetusmenetelmien
lähtökohtana on oppijalähtöisyys korostaen oppimisessa opiskelijoiden omaa aktiivisuutta ja
refleksiivisyyttä. Opiskelijan osaamisen kehittymiseen kytketään tiiviisti opiskelijan työyhteisön
kehittäminen. Vuorovaikutus ja yhteistyö vertaisoppijoiden välillä mahdollistuvat sekä
lähiopetuspäivissä että sähköisessä oppimisympäristössä.
Opintojen alussa opiskelija tekee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa opiskelija kuvaa
omat osaamistarpeensa ja työtehtävänsä edellyttämät moniammatillisen osaamisen kehittämistarpeet.
Kehittämisosaaminen yhdistyy sekä työelämän että alueen hoitoketjun kehittämiseen, jolloin se lisää
sekä opiskelijan että hänen työyhteisönsä osaamista sekä alueellista yhteistyötä ja verkostoitumista.
Erikoistumiskoulutus toteutetaan noin vuoden aikana monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy 12
lähiopetuspäivää, itsenäistä työskentelyä, vertaisryhmätyöskentelyä, tehtäviä ja verkko-opiskelua.
Mikäli opiskelija keskeyttää opintonsa, hänen on ilmoitettava siitä kirjallisesti koulutuksen
järjestäjälle. Saadakseen todistuksen opiskelijan on osallistuttava lähipäiviin ja suoritettava annetut
tehtävät niin, että hän saavuttaa asetetut osaamistavoitteet.
Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 |
Kevät
2022 |
Syksy
2022 |
3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PHERKO21-1002 |
Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||
BZ00CU12 | Palliatiivisen hoidon asiakaslähtöinen prosessi | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 |
BZ00CU13 | Oirehoito ja kuolevan potilaan hoito | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 2.5 | 2.5 |
BZ00CU14 | Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityö | 9 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 2.3 | 2.3 |
BZ00CU11 | Asiantuntijuuden kehittäminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 1.3 | 1.3 |
Yhteensä | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 5.03 | 5.03 | 5.03 | 7.55 | 7.55 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
PHERKO21-1002 |
Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus
(Valitaan kaikki) |
30 |
BZ00CU12 | Palliatiivisen hoidon asiakaslähtöinen prosessi | 6 |
BZ00CU13 | Oirehoito ja kuolevan potilaan hoito | 10 |
BZ00CU14 | Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityö | 9 |
BZ00CU11 | Asiantuntijuuden kehittäminen | 5 |