Siirry suoraan sisältöön

Oirehoito ja kuolevan potilaan hoitoLaajuus (10 op)

Tunnus: BZ00CU13

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan
hoitosuunnitelman mukaisesti
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta
oirehoitoa
-soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva
elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
-soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset

Sisältö

Sisällöt:
-Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
-Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
-Kokonaisvaltainen oirehoito:
-Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
-Oirehoidon ohjaus
-Kipu
-Hengitystieoireet
-Mahasuolikanavan oireet
-Suun oireet
-Neurologiset oireet
-Psykologiset oireet
-Iho-oireet
-Yleisoireet
-Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
- Palliatiivinen sedaatio
-Hätätilanteet
-Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon
erityispiirteet
-Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito

Esitietovaatimukset

Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Lisätiedot

Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
- Tietotestit
- Asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät
- Toiminnallista harjoittelua

Ajoitus

30.08.2021 - 05.06.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Palliatiivisen hoidon asiantuntija - erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Katri Hemminki
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • PHERKO21
    Palliatiivisen hoidon asiantuntija – erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
-toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä ennakoivan
hoitosuunnitelman mukaisesti
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kokonaisvaltaista potilaslähtöistä oirehoitoa
palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa näyttöön perustuen
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri sairausryhmien erityispiirteistä osana laadukasta
oirehoitoa
-soveltaa laaja-alaisesti oirehoidon menetelmiä huomioiden potilaan odotettavissa oleva
elinaika ja arvioi niiden vaikuttavuutta
-soveltaa osaamistaan saattohoitopotilaan kuolemisen prosessissa huomioiden läheiset

Sisältö

Sisällöt:
-Moniammatillinen yhteistyö oirehoidossa
-Ennakoiva oirehoidon hoitosuunnitelma
-Kokonaisvaltainen oirehoito:
-Oireiden arviointi ja erilaiset oiremittarit
-Oirehoidon ohjaus
-Kipu
-Hengitystieoireet
-Mahasuolikanavan oireet
-Suun oireet
-Neurologiset oireet
-Psykologiset oireet
-Iho-oireet
-Yleisoireet
-Total pain, kokonaisvaltainen kärsimys
- Palliatiivinen sedaatio
-Hätätilanteet
-Syöpä-, sydän-, keuhko-, neurologisten ja muistisairauksien sekä erityisryhmien oirehoidon
erityispiirteet
-Kuolemisen prosessi ja kuoleman jälkeinen hoito

Oppimateriaalit

Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta, Vainio Anneli ja Aaltonen Mari (toim.)
Palliatiivinen hoito, 2015 Duodecim oppikirjat, Saatavilla Terveysportissa e-kirjana.

Palliatiivinen hoito ja saattohoito- käypähoitosuositus
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50063

Moodle- verkkoympäristössä ilmoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opiskelua; luennot, keskustelut ja vertaisryhmätyöskentely, taitopajat, seminaarit, itsenäinen opiskelu, tehtävät ja verkko-opiskelu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.
Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Esitietovaatimukset

Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi
opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin
asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman
osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen
AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin.
AHOT - käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:t käsitellään
ammattikorkeakoulukohtaisesti.

Lisätiedot

Toteutus:
Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
- Tietotestit
- Asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät
- Toiminnallista harjoittelua