Siirry suoraan sisältöön

Pahuuden sosiologiaLaajuus (3 op)

Tunnus: KF00DE44

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää ymmärrystään ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija harjaantuu analysoimaan äärimmäisiä ilmiöitä yhteiskunnallisissa yhteyksissään. Opiskelija tutustuu pahuuden selittämistä selvittävään tutkimusperinteeseen ihmistieteiden näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää aihetta koskevia erilaisia lähestymistapoja.

Sisältö

Tutustuminen erilaisiin tieteellisiin näkökulmiin, joiden näkökulmasta ihmisen pahuutta on tarkasteltu. Esimerkit äärimmäisestä pahuudesta ja ilmiöiden taustoittamisesta. Narsismi ja muut persoonallisuushäiriöt pahuuden selittäjinä. isoviha äärimmäisen pahuuden aikakautena Pohjanmaalla. Kansanmurhien ymmärtämisyrityksien esittelyä. Kouluampujat. Kansainvälinen terrorismi, ISIS. Saduissa ilmenevä pahuus.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opintopäiväkirjan laatiminen

Ilmoittautumisaika

02.04.2024 - 03.04.2024

Ajoitus

28.05.2024 - 09.06.2024

Laajuus

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Opettaja
  • Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija syventää ymmärrystään ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija harjaantuu analysoimaan äärimmäisiä ilmiöitä yhteiskunnallisissa yhteyksissään. Opiskelija tutustuu pahuuden selittämistä selvittävään tutkimusperinteeseen ihmistieteiden näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää aihetta koskevia erilaisia lähestymistapoja.

Sisältö

Tutustuminen erilaisiin tieteellisiin näkökulmiin, joiden näkökulmasta ihmisen pahuutta on tarkasteltu. Esimerkit äärimmäisestä pahuudesta ja ilmiöiden taustoittamisesta. Narsismi ja muut persoonallisuushäiriöt pahuuden selittäjinä. isoviha äärimmäisen pahuuden aikakautena Pohjanmaalla. Kansanmurhien ymmärtämisyrityksien esittelyä. Kouluampujat. Kansainvälinen terrorismi, ISIS. Saduissa ilmenevä pahuus.

Oppimateriaalit

Luennoitsijan tarjoama oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus. Teams-linkkejä tai äänitteitä lähetetään vain poikkeustapauksissa. Luennot pidetään Kampustalolla seuraavina iltoina klo 17.00-20.30: 28.5. 29.5 30.5. 4.6 5.6. ja 6.6.

Opiskelijan tulee laatia luennon teemoista opintopäiväkirja, joissa hän pohdiskelee vapaamuotoisesti opiskeltuja asioita. Lisäksi opiskelijan tulee laatia keskustelupalstalle pieni esitelmä jostain häntä kiinnostavasta opiskeltuihin aiheisiin liittyvästä teemasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 tuntia. Opintopäiväkirjan ja esitelmän laatiminen 57 tuntia.

realization.localizedApproveRejectDescription

Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja asianmukainen opintopäiväkirjan ja esitelmän laatiminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opintopäiväkirjan laatiminen

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 19.04.2023

Ajoitus

01.05.2023 - 31.08.2023

Laajuus

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 70

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija syventää ymmärrystään ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija harjaantuu analysoimaan äärimmäisiä ilmiöitä yhteiskunnallisissa yhteyksissään. Opiskelija tutustuu pahuuden selittämistä selvittävään tutkimusperinteeseen ihmistieteiden näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää aihetta koskevia erilaisia lähestymistapoja.

Sisältö

Tutustuminen erilaisiin tieteellisiin näkökulmiin, joiden näkökulmasta ihmisen pahuutta on tarkasteltu. Esimerkit äärimmäisestä pahuudesta ja ilmiöiden taustoittamisesta. Narsismi ja muut persoonallisuushäiriöt pahuuden selittäjinä. isoviha äärimmäisen pahuuden aikakautena Pohjanmaalla. Kansanmurhien ymmärtämisyrityksien esittelyä. Kouluampujat. Kansainvälinen terrorismi, ISIS. Saduissa ilmenevä pahuus.

Oppimateriaalit

Luennoitsijan jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot (hybridimahdollisuus), oppimispäiväkirja/ aihetta käsittelevä essee.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h,
josta luennot 24 h. 22.5, 24.5, 29.5, 31.5, 5.6 ja 7.6 klo 16.30-20.00.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opintopäiväkirjan laatiminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen luennoille ja opintopäiväkirja

Ilmoittautumisaika

14.04.2022 - 25.04.2022

Ajoitus

30.05.2022 - 28.08.2022

Laajuus

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 70

Opettaja
  • Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija syventää ymmärrystään ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija harjaantuu analysoimaan äärimmäisiä ilmiöitä yhteiskunnallisissa yhteyksissään. Opiskelija tutustuu pahuuden selittämistä selvittävään tutkimusperinteeseen ihmistieteiden näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää aihetta koskevia erilaisia lähestymistapoja.

Sisältö

Tutustuminen erilaisiin tieteellisiin näkökulmiin, joiden näkökulmasta ihmisen pahuutta on tarkasteltu. Esimerkit äärimmäisestä pahuudesta ja ilmiöiden taustoittamisesta. Narsismi ja muut persoonallisuushäiriöt pahuuden selittäjinä. isoviha äärimmäisen pahuuden aikakautena Pohjanmaalla. Kansanmurhien ymmärtämisyrityksien esittelyä. Kouluampujat. Kansainvälinen terrorismi, ISIS. Saduissa ilmenevä pahuus.

Oppimateriaalit

Luennoitsijan jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot (hybridimahdollisuus), oppimispäiväkirja/ aihetta käsittelevä essee, pahuutta käsittelevän tv-sarjan, elokuvan, romaanin, historiallisen tapahtumasarjan tai muun vastaavan esittely opiskelijaryhmälle keskustelupalsralla ja osallistuminen esitelmistä käytävään keskusteluun moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h,
josta luennot 20 h, kesäkuun kahdella ensimmäisellä viikkolla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opintopäiväkirjan laatiminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen luennoille ja opintopäiväkirja