Siirry suoraan sisältöön

KiVANET: venäjä 4Laajuus (3 op)

Tunnus: XX00DA13

Osaamistavoitteet

Jatkat venäjän kielen osaamisen kehittämistä kaikilla kielen osa-alueilla eurooppalaisen viitekehyksen tasolla A2.1.
Opintojakson jälkeen ymmärrät venäläisen vierailu-, nimi-, terveydenhoito- ja yrityskulttuurin erityispiirteitä. Osaat pitää maljapuheita, jutustella vierailulla erilaisista vapaa-ajanviettoon liittyvistä teemoista. Osaat asioida lääkärillä ja terveydenhoitajalla, osaat keskustella terveyteen liittyvistä asioista. Osaat kertoa perusasiat oman alasi yrityksestä. Osaat muodostaa datiivin, instrumentaalin ja genetiivin ja käyttää niitä tekstissäsi. Osaat myös modaaliverbit ja niiden käyttötarkoitukset.

Sisältö

1) Vierailu venäläisen kollegan kotiin ja mökille. Samalla tutustut venäläiseen nimikulttuuriin ja vierailuihin liittyviin tapoihin. Opit myös pitämään pieniä maljapuheita.

2) Käynti terveydenhoitajalla/lääkärissä. Tutustut venäläiseen terveydenhoitojärjestelmään ja opit asioimaan terveydenhoitajalla/lääkärillä sekä apteekissa. Opit keskustelemaan terveydestä, hyvästä olosta ja terveellisistä elintavoista.
3) Liike-elämä Venäjällä. Tutustut yritystoimintaan Venäjän alueella, liike-elämäkulttuuriin ja -tapoihin. Opit sanastoa, joka liittyy oman alasi yrityksen esittelemiseen (esim. liiketoiminta, henkilökunta, tuotteet ja palvelut).

Kielioppiasioista opit käyttämään datiivi-sijamuotoa, instrumentaali-sijamuotoa monikossa (myös adjektiivit), genetiivi-sijamuotoa monikossa (myös adjektiivit) sekä modaaliverbejä ?????, ?????, ??????. Samalla kertaat eri sijamuotoja yksikössä sekä lukusanailmauksia.

Esitietovaatimukset

Venäjä 1-3 tai vastaavat tiedot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Opiskelija selviää avustetusti tutuista opintojaksolla opiskelluista puhetilanteista. Ääntämisessä on puutteita. Opiskelija ymmärtää vähän tai jonkin verran hidasta ja selkeää puhuttua kieltä ja kirjoitetusta tekstistä tunnistaa tekstin teeman ja yksittäisiä ilmaisuja. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea yksinkertaista tekstiä, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Opiskelija osaa esittää lyhyitä kysymyksiä, oman puheen ja tekstin tuottaminen on hidasta ja siinä saattaa esiintyä pitkähköjä taukoja sekä kieliopillisia epätarkkuuksia. Opiskelija ymmärtää pääasiat hitaasta puheesta melko hyvin, mutta tarvitsee tukea ja saattaa turvautua muihin kieliin. Ilmaisu on niukkaa ja kieliopillisia epätarkkuuksia esiintyy, mutta viesti välittyy pääosin, joskin sen ymmärtäminen voi paikoin olla hankalaa. Opiskelija hallitsee pääosin opintojakson aihepiirien keskeisimmän sanaston.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija selviää itsenäisesti opintojaksolla opiskelluissa viestintätilanteissa, virheet eivät häiritse ymmärtämistä. Ääntäminen on pääosin ymmärrettävää. Opiskelija ymmärtää pääkohdat hitaasta ja selkeästi puhutusta kielestä sekä helpohkosta tekstistä. Hän osaa käyttää tilanteeseen sopivia kohteliaita ilmaisuja, hankkia tarvitsemaansa informaatiota ja reagoida, kun häneltä kysytään jotakin. Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettäviä tekstejä, vaikka tekeekin jonkin verran virheitä. Opiskelija ymmärtää hidasta puhetta melko hyvin, mutta voi tarvita toistoa ja tukea erityisesti rutiininomaisten tilanteiden ulkopuolella. Lauserakenteet ovat yksinkertaisia, ja ne voivat sisältää virheitä, mutta viesti on kuitenkin ymmärrettävissä. Opiskelija hallitsee opintojaksolla opiskeltujen aihepiirien keskeisen sanaston hyvin ja monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija viestii aktiivisesti, itsenäisesti ja ymmärrettävästi arkipäivän puhetilanteissa. Ääntäminen on kohdekielenomaista. Opiskelija ymmärtää normaalitempoista puhuttua kieltä ja helpohkon kirjoitetun tekstin sisällön. Opiskelija osaa kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä, joissa saattaa olla vähäisiä virheitä. Opiskelija osaa kirjallisesti ja suullisesti kertoa opintojaksolla opiskelluista aihepiireistä. Hän osaa käyttää tilanteeseen sopivia kohteliaita ilmaisuja, hankkia tarvitsemaansa informaatiota ja reagoida, kun häneltä kysytään jotakin. Puhetempo on vielä hidas ja puheessa voi esiintyä virheitä, mutta opiskelija saa itsensä ymmärretyksi ja osaa kielellisin keinoin ilmaista, jos hän ei jotakin ymmärtänyt.. Ilmaisun ei tarvitse olla täysin virheetöntä. Lauserakenteet ovat vielä yksinkertaisia, mutta viestit ovat helposti ymmärrettäviä. Sanasto ja rakenteet Opiskelija hallitsee opintojaksolla opiskellun keskeisen sanaston ja rakenteet erinomaisesti.