Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittämisprosessiLaajuus (5 op)

Tunnus: BG00DL14

Osaamistavoitteet

Opiskelijan toiminnassa näkyy tieteellisen ajattelun hallinta ja opiskelija osoittaa osaavansa arkitiedon ja tieteellisen tiedon väliset erot. Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä toteuttaessaan erilaisia kehittämishankkeita. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuksen tai tutkimuksellisen kehittämisprosessin. Opiskelija osaa perustella tutkimukseen tai kehittämisprosessiin valitsemansa näkökulmat.

Sisältö

Tieteellisen ja arkiajattelun erot
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedonhankinta
Tiedon arviointi, tiedonlähteet ja tietokannat
Tutkimuksen / tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaiheet
Opinnäytetyöprosessin käynnistymiseen liittyvät asiat, esim. lupa- ja sopimusasiat sekä tietosuoja-asiat

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa hyödyntää tutkimustietoa. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toteutuksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa. Opiskelija osaa analysoida kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella ja perustella kehittämisprosessin toteutuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa käyttää perustellusti useita tietokantoja kehittämistyössä ja osaa arvioida kriittisesti niiden käyttökelpoisuutta tiedonhankinnassa. Opiskelija osaa kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittisen tarkastelun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida kriittisesti kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella innovatiivisen kehittämisprosessin toteutuksen.

Lisätiedot

TKI-pisteet 5 op

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2.5 op

T&K-osuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 33

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Kaija Loppela
  • Hilkka Latva-Somppi
  • Leena Elenius
  • Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
  • YKEJO23
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelijan toiminnassa näkyy tieteellisen ajattelun hallinta ja opiskelija osoittaa osaavansa arkitiedon ja tieteellisen tiedon väliset erot. Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä toteuttaessaan erilaisia kehittämishankkeita. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuksen tai tutkimuksellisen kehittämisprosessin. Opiskelija osaa perustella tutkimukseen tai kehittämisprosessiin valitsemansa näkökulmat.

Sisältö

Tieteellisen ja arkiajattelun erot
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedonhankinta
Tiedon arviointi, tiedonlähteet ja tietokannat
Tutkimuksen / tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaiheet
Opinnäytetyöprosessin käynnistymiseen liittyvät asiat, esim. lupa- ja sopimusasiat sekä tietosuoja-asiat

Oppimateriaalit

Toikko, T. ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, mm. tiedonhaun harjoitukset, kirjallisuuteen perehtyminen, opinnäytetyöprosessin aloitus ja ideapaperin laatiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 5 op:n laajuista työpanosta eli n. 135 työtuntia. Suoritus sisältää sekä luentojen seuraamista, tiedonhaun harjoittelua, ryhmätehtäviä ja lähdemateriaaliin perustuvan kirjatentin / ohjatun refletkoivan esseen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa hyödyntää tutkimustietoa. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toteutuksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa. Opiskelija osaa analysoida kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella ja perustella kehittämisprosessin toteutuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa käyttää perustellusti useita tietokantoja kehittämistyössä ja osaa arvioida kriittisesti niiden käyttökelpoisuutta tiedonhankinnassa. Opiskelija osaa kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittisen tarkastelun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida kriittisesti kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella innovatiivisen kehittämisprosessin toteutuksen.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Lisätiedot

TKI-pisteet 5 op