Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittämisprosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: BG00DL14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 22.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 33
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Kaija Loppela
Hilkka Latva-Somppi
Leena Elenius
Silja Saarikoski
Ryhmät
YKEJO23
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opintojakso
BG00DL14

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelijan toiminnassa näkyy tieteellisen ajattelun hallinta ja opiskelija osoittaa osaavansa arkitiedon ja tieteellisen tiedon väliset erot. Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä toteuttaessaan erilaisia kehittämishankkeita. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella tutkimuksen tai tutkimuksellisen kehittämisprosessin. Opiskelija osaa perustella tutkimukseen tai kehittämisprosessiin valitsemansa näkökulmat.

Sisältö

Tieteellisen ja arkiajattelun erot
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedonhankinta
Tiedon arviointi, tiedonlähteet ja tietokannat
Tutkimuksen / tutkimuksellisen kehittämistoiminnan vaiheet
Opinnäytetyöprosessin käynnistymiseen liittyvät asiat, esim. lupa- ja sopimusasiat sekä tietosuoja-asiat

Oppimateriaalit

Toikko, T. ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, mm. tiedonhaun harjoitukset, kirjallisuuteen perehtyminen, opinnäytetyöprosessin aloitus ja ideapaperin laatiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vastaa 5 op:n laajuista työpanosta eli n. 135 työtuntia. Suoritus sisältää sekä luentojen seuraamista, tiedonhaun harjoittelua, ryhmätehtäviä ja lähdemateriaaliin perustuvan kirjatentin / ohjatun refletkoivan esseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa hyödyntää tutkimustietoa. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toteutuksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa. Opiskelija osaa analysoida kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella ja perustella kehittämisprosessin toteutuksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa. Opiskelija osaa käyttää perustellusti useita tietokantoja kehittämistyössä ja osaa arvioida kriittisesti niiden käyttökelpoisuutta tiedonhankinnassa. Opiskelija osaa kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittisen tarkastelun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida kriittisesti kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella innovatiivisen kehittämisprosessin toteutuksen.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun