Laadulliset tutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: BG00CR84
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen taustafilosofian, lähestymistavat ja metodologiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, tutkimusasetelmat, metodologia, laadulliset aineistonkeruutavat ja yleisesti käytetyt analyysimenetelmät. Laadullisen tutkimuksen tutkimusetiikka sekä luotettavuus laadullisessa tutkimuksessa.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, aineistonkeruutavat ja analyysimenetelmät ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita ja laadullisen tutkimuksen luotettavuuden arviointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää jotakin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa osaavansa tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää monipuolisesti tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erittäin hyvin tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti ja kriittisesti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Kaija Loppela
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen taustafilosofian, lähestymistavat ja metodologiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, tutkimusasetelmat, metodologia, laadulliset aineistonkeruutavat ja yleisesti käytetyt analyysimenetelmät. Laadullisen tutkimuksen tutkimusetiikka sekä luotettavuus laadullisessa tutkimuksessa.
Oppimateriaalit
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
Toikko, T. , Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere. Tampere University Press.
Heikkinen, H. , Rovio, E. , Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki. Kansanvalistusseura
Seppänen-Järvelä, R. , Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki. Stakes
Vehviläinen-Julkunen, K. , Kankkunen, P. 2012. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro Oy
Pietilä, A.-M. , Länsimies-Antikainen, H. (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopion yliopiston julkaisuja F Yliopistotiedot 45. Hoitotieteen laitos.
Muu kurssin alussa ilmoitettava oppimiateriaali.
Opetusmenetelmät
luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135t, noin 16 t kontaktiopetusta ja 119 t itsenäistä / ryhmässä tapahtuvaa opiskelua ja tehtävien tekemistä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, aineistonkeruutavat ja analyysimenetelmät ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita ja laadullisen tutkimuksen luotettavuuden arviointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää jotakin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa osaavansa tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää monipuolisesti tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erittäin hyvin tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti ja kriittisesti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien / tentin hyväksytty suorittaminen ja aktiivinen läsnäolo tunneilla. Kurssista annetaan arvosana arvointikriteerien mukaan.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti opetukseen eikä ole suorittanut tehtäviä / tenttiä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, aineistonkeruutavat ja analyysimenetelmät ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita ja laadullisen tutkimuksen luotettavuuden arviointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää jotakin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa osaavansa tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää monipuolisesti tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erittäin hyvin tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti ja kriittisesti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 15.05.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 07.06.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Tiina Hautamäki
- Arja Hemminki
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO21Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen taustafilosofian, lähestymistavat ja metodologiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, tutkimusasetelmat, metodologia, laadulliset aineistonkeruutavat ja yleisesti käytetyt analyysimenetelmät. Laadullisen tutkimuksen tutkimusetiikka sekä luotettavuus laadullisessa tutkimuksessa.
Oppimateriaalit
Toikko, T. , Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere. Tampere University Press.
Heikkinen, H. , Rovio, E. , Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki. Kansanvalistusseura
Seppänen-Järvelä, R. , Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki. Stakes
Vehviläinen-Julkunen, K. , Kankkunen, P. 2012. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro Oy
Pietilä, A.-M. , Länsimies-Antikainen, H. (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopion yliopiston julkaisuja F Yliopistotiedot 45. Hoitotieteen laitos.
Opetusmenetelmät
luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 40 t kontaktiopetusta ja 90 t itsenäistä opiskelua
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, aineistonkeruutavat ja analyysimenetelmät ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita ja laadullisen tutkimuksen luotettavuuden arviointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää jotakin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa osaavansa tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää monipuolisesti tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erittäin hyvin tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti ja kriittisesti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien hyväksytty suorittaminen ja aktiivinen läsnäolo tunneilla.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja