Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset tutkimusmenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: BG00CR84-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 17.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 35
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettajat
Kaija Loppela
Opintojakso
BG00CR84

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen taustafilosofian, lähestymistavat ja metodologiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, tutkimusasetelmat, metodologia, laadulliset aineistonkeruutavat ja yleisesti käytetyt analyysimenetelmät. Laadullisen tutkimuksen tutkimusetiikka sekä luotettavuus laadullisessa tutkimuksessa.

Oppimateriaalit

Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
Toikko, T. , Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere. Tampere University Press.
Heikkinen, H. , Rovio, E. , Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki. Kansanvalistusseura
Seppänen-Järvelä, R. , Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki. Stakes
Vehviläinen-Julkunen, K. , Kankkunen, P. 2012. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro Oy
Pietilä, A.-M. , Länsimies-Antikainen, H. (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopion yliopiston julkaisuja F Yliopistotiedot 45. Hoitotieteen laitos.

Muu kurssin alussa ilmoitettava oppimiateriaali.

Opetusmenetelmät

luennot, opetuskeskustelut, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135t, noin 16 t kontaktiopetusta ja 119 t itsenäistä / ryhmässä tapahtuvaa opiskelua ja tehtävien tekemistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen erityispiirteet, aineistonkeruutavat ja analyysimenetelmät ja osaa nimetä tutkimuseettisiä periaatteita ja laadullisen tutkimuksen luotettavuuden arviointiin liittyviä käsitteitä. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää jotakin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa valita tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa osaavansa tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti erilaisia laadullisen tutkimuksen tyyppejä ja osaa hyödyntää monipuolisesti tavoitteisiin sopivia aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa erittäin hyvin tutkimuseettiset periaatteet ja luotettavuuden arvioinnin. Opiskelija osoittaa osaavansa käyttää perustellusti ja kriittisesti laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä.

Esitietovaatimukset

Ei edeltäviä opintoja

Siirry alkuun