Johtamisen suuntauksiaLaajuus (5 op)
Tunnus: BH00DR26
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa johtamisteorioiden päätyypit ja joitakin niiden nykyisiä sovelluksia sekä tunnistaa oman tapansa toimia johtajana ja alaisena sekä kehittyy niissä. Opiskelija osaa tarkastella erilaisia johtamisen alueita, kuten strateginen johtaminen, talousjohtaminen ja henkilöstöjohtaminen ja kykenee esittämään erilaisia keinoja johtamisen kehittämiseen.
Sisältö
Tieteellinen liikkeenjohto, ihmissuhdekoulukunta, managerialismi ja muita johtamisteorioita.
Muutoksen johtaminen sekä moniammatilliset organisaatiot.
Talousjohtaminen.
Johtajan rooli ja vaikutukset kehittämistoimintaan.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla erilaisia johtamisteorioita, johtamisen alueita ja johtamisen kohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija vertailee erilaisia johtamistyylejä ja arvioi käytännössä millaista johtamistyylejä eri organisaatioissa on käytössä. Opiskelija selittää johtamisen alueita ja kohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisia johtamistyylejä ja peilata omaa ja toisten toimintaa suhteessa niihin. Opiskelija selittää ja analysoi johtamisen alueita ja kohteita.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus (esim.)
Carlsson, M. & Forssell, C. (2008). Esimies ja coaching. Helsinki: Art House.
Huotari, Päivi (2009) Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa - neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Acta Universitatis Tamperensis: 1382. Tampere: Tampere University Press.
Kujala, A. (2015). Esimiesten ammattijohtamisvalmiuksien mittaaminen visuaalisella kehyskertomuksella - murtuuko myytti? Tarkastelussa terveys- ja sosiaaliala. Acta Wasaensia 333. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Kulmala, J. (2017) toim. Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus.
Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R. & Sinkkonen, M. (2019). Johtaminen sosiaalialalla. Gaudeamus. E-kirja.
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Sanoma Pro Oy.
Seeck, H. (2021). Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. (6.painos) Gaudeamus.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
10.10.2024 - 12.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
- Katja Valkama
- Tiina Hautamäki
Opiskelijaryhmät
-
YSOS24Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Tavoitteet
Opiskelija osaa johtamisteorioiden päätyypit ja joitakin niiden nykyisiä sovelluksia sekä tunnistaa oman tapansa toimia johtajana ja alaisena sekä kehittyy niissä. Opiskelija osaa tarkastella erilaisia johtamisen alueita, kuten strateginen johtaminen, talousjohtaminen ja henkilöstöjohtaminen ja kykenee esittämään erilaisia keinoja johtamisen kehittämiseen.
Sisältö
Tieteellinen liikkeenjohto, ihmissuhdekoulukunta, managerialismi ja muita johtamisteorioita.
Muutoksen johtaminen sekä moniammatilliset organisaatiot.
Talousjohtaminen.
Johtajan rooli ja vaikutukset kehittämistoimintaan.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus (esim.)
Carlsson, M. & Forssell, C. (2008). Esimies ja coaching. Helsinki: Art House.
Huotari, Päivi (2009) Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa - neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Acta Universitatis Tamperensis: 1382. Tampere: Tampere University Press.
Kujala, A. (2015). Esimiesten ammattijohtamisvalmiuksien mittaaminen visuaalisella kehyskertomuksella - murtuuko myytti? Tarkastelussa terveys- ja sosiaaliala. Acta Wasaensia 333. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Kulmala, J. (2017) toim. Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus.
Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R. & Sinkkonen, M. (2019). Johtaminen sosiaalialalla. Gaudeamus. E-kirja.
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Sanoma Pro Oy.
Seeck, H. (2021). Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. (6.painos) Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiset ja ryhmätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla erilaisia johtamisteorioita, johtamisen alueita ja johtamisen kohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija vertailee erilaisia johtamistyylejä ja arvioi käytännössä millaista johtamistyylejä eri organisaatioissa on käytössä. Opiskelija selittää johtamisen alueita ja kohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisia johtamistyylejä ja peilata omaa ja toisten toimintaa suhteessa niihin. Opiskelija selittää ja analysoi johtamisen alueita ja kohteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.