Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen suuntauksiaLaajuus (5 op)

Tunnus: BH00DR26

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa johtamisteorioiden päätyypit ja joitakin niiden nykyisiä sovelluksia sekä tunnistaa oman tapansa toimia johtajana ja alaisena sekä kehittyy niissä. Opiskelija osaa tarkastella erilaisia johtamisen alueita, kuten strateginen johtaminen, talousjohtaminen ja henkilöstöjohtaminen ja kykenee esittämään erilaisia keinoja johtamisen kehittämiseen.

Sisältö

Tieteellinen liikkeenjohto, ihmissuhdekoulukunta, managerialismi ja muita johtamisteorioita.
Muutoksen johtaminen sekä moniammatilliset organisaatiot.
Talousjohtaminen.
Johtajan rooli ja vaikutukset kehittämistoimintaan.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla erilaisia johtamisteorioita, johtamisen alueita ja johtamisen kohteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija vertailee erilaisia johtamistyylejä ja arvioi käytännössä millaista johtamistyylejä eri organisaatioissa on käytössä. Opiskelija selittää johtamisen alueita ja kohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisia johtamistyylejä ja peilata omaa ja toisten toimintaa suhteessa niihin. Opiskelija selittää ja analysoi johtamisen alueita ja kohteita.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (esim.)

Carlsson, M. & Forssell, C. (2008). Esimies ja coaching. Helsinki: Art House.
Huotari, Päivi (2009) Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa - neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Acta Universitatis Tamperensis: 1382. Tampere: Tampere University Press.

Kujala, A. (2015). Esimiesten ammattijohtamisvalmiuksien mittaaminen visuaalisella kehyskertomuksella - murtuuko myytti? Tarkastelussa terveys- ja sosiaaliala. Acta Wasaensia 333. Vaasa: Vaasan yliopisto.

Kulmala, J. (2017) toim. Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus.

Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R. & Sinkkonen, M. (2019). Johtaminen sosiaalialalla. Gaudeamus. E-kirja.

Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Sanoma Pro Oy.

Seeck, H. (2021). Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. (6.painos) Gaudeamus.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

10.10.2024 - 12.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
  • Katja Valkama
  • Tiina Hautamäki
Opiskelijaryhmät
  • YSOS24
    Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtamisteorioiden päätyypit ja joitakin niiden nykyisiä sovelluksia sekä tunnistaa oman tapansa toimia johtajana ja alaisena sekä kehittyy niissä. Opiskelija osaa tarkastella erilaisia johtamisen alueita, kuten strateginen johtaminen, talousjohtaminen ja henkilöstöjohtaminen ja kykenee esittämään erilaisia keinoja johtamisen kehittämiseen.

Sisältö

Tieteellinen liikkeenjohto, ihmissuhdekoulukunta, managerialismi ja muita johtamisteorioita.
Muutoksen johtaminen sekä moniammatilliset organisaatiot.
Talousjohtaminen.
Johtajan rooli ja vaikutukset kehittämistoimintaan.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (esim.)

Carlsson, M. & Forssell, C. (2008). Esimies ja coaching. Helsinki: Art House.
Huotari, Päivi (2009) Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa - neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Acta Universitatis Tamperensis: 1382. Tampere: Tampere University Press.

Kujala, A. (2015). Esimiesten ammattijohtamisvalmiuksien mittaaminen visuaalisella kehyskertomuksella - murtuuko myytti? Tarkastelussa terveys- ja sosiaaliala. Acta Wasaensia 333. Vaasa: Vaasan yliopisto.

Kulmala, J. (2017) toim. Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus.

Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R. & Sinkkonen, M. (2019). Johtaminen sosiaalialalla. Gaudeamus. E-kirja.

Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Sanoma Pro Oy.

Seeck, H. (2021). Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. (6.painos) Gaudeamus.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäiset ja ryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla erilaisia johtamisteorioita, johtamisen alueita ja johtamisen kohteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija vertailee erilaisia johtamistyylejä ja arvioi käytännössä millaista johtamistyylejä eri organisaatioissa on käytössä. Opiskelija selittää johtamisen alueita ja kohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisia johtamistyylejä ja peilata omaa ja toisten toimintaa suhteessa niihin. Opiskelija selittää ja analysoi johtamisen alueita ja kohteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.