Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: BI00CL65
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja tieteellistä tutkimusta kliinisen hoitotyön kehittämisessä.
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa tehdessään päätöksiä ja tuottaessaan henkilökohtaiseen kliiniseen asiantuntemukseen perustuvaa hoitotyötä, johon hän yhdistää ajankohtaisinta, relevanttia tutkimustietoa, jota on saatavilla aiheesta.
Sisältö
Näyttöön perustuva hoitotyö
Näyttöön perustuvan käytännön vahvuudet
Kliinisen hoitotyön kehittämistarpeiden tunnistaminen
Kliinisen, näyttöön perustuvan hoitotyön kehittämismenetelmät
Näyttöön perustuva hoitotyön kehittäminen prosessina
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden ja näyttöön perustuvan hoitotyön peruskäsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa kliinisen hoitotyön kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus, viestintä- ja konsultaatiomenetelmiä.
Oppimateriaalit
Collaborative IM, Buckwalter KC, Cullen L, Hanrahan, K, Kleiber C, McCarthy AM, Rakel B, Steelman V, Tripp-Reimer T &Tucker S (Authored on behalf of the Iowa Model Collaborative). (2017). Iowa Model of Evidence-Based Practice: Revisions and Validation. Worldviews on evidence?based nursing 14(3), 175–82.https://doi.org/10.1111/wvn.12223
Dusin, J., Melanson, A., & Mische-Lawson, L. 2023. Evidence- based practice models and frameworks in the healthcare setting: a scoping review. BMJ Open, e071188, 1-9. doi:10.1136/bmjopen-2022-071188
Hagle M, Dwyer D, Gettrust L, Lusk D, Peterson, K, Tennies S. 2020. Development and implementation of a model for research, evidence-based practice, quality improvement, and innovation. Journal of Nursing Care Quality 35(2),102–107. DOI: 10.1097/NCQ.0000000000000422
Janati A, Hasanpoor E, Hajebrahimi S & Sadeghi-Bazarganiet H. 2018. Evidence-Based management-healthcare manager viewpoints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(5), 436-448. DOI 10.1108/IJHCQA-08-2017-0143
Jordan Z, Lockwood C, Munn Z, Aromataris, E. 2019. The updated Joanna Briggs Institute model of evidence-based healthcare. International Journal of Evidence-Based Healthcare 17(1), 58–71. 10.1097/XEB.0000000000000155
Kallankari, S. 2019. Muutoksen johtaminen arjessa.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta, Tarpeesta tuloksiin. Hotus, skhole.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.01.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja tieteellistä tutkimusta kliinisen hoitotyön kehittämisessä.
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa tehdessään päätöksiä ja tuottaessaan henkilökohtaiseen kliiniseen asiantuntemukseen perustuvaa hoitotyötä, johon hän yhdistää ajankohtaisinta, relevanttia tutkimustietoa, jota on saatavilla aiheesta.
Sisältö
Näyttöön perustuva hoitotyö
Näyttöön perustuvan käytännön vahvuudet
Kliinisen hoitotyön kehittämistarpeiden tunnistaminen
Kliinisen, näyttöön perustuvan hoitotyön kehittämismenetelmät
Näyttöön perustuva hoitotyön kehittäminen prosessina
Oppimateriaalit
Kallankari, S.2019. Muutoksen johtaminen arjessa, opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Duodecim.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T., Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hotus. Skhole Oy.
Opettajan suosittelemat tieteelliset artikkelit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, luennot, osallistavat menetelmät, ryhmätyö, esseet, kirjalliset ja suulliset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden ja näyttöön perustuvan hoitotyön peruskäsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa kliinisen hoitotyön kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus, viestintä- ja konsultaatiomenetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön kehittämistarpeita. Opiskelija tunnistaa, osaa hakea ja hyödyntää näyttöön perustuvia lähteitä hoitotyön kehittämistarpeisiin vastaamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida hoitotyön kehittämistarpeita monipuolisesti sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä sekä henkilökunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa hakea, hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida hoitotyön kehittämistarpeita monipuolisesti ja kriittisesti sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä sekä henkilökunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön kehittämisessä. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön kehittämisen onnistumista ja valita optimaalisia kehittämismenetelmiä sekä ohjata kollegoita tai hoitotyön opiskelijoita näyttöön perustuvan tiedon hyödyntämisessä.