Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BI00CL65

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja tieteellistä tutkimusta kliinisen hoitotyön kehittämisessä.
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa tehdessään päätöksiä ja tuottaessaan henkilökohtaiseen kliiniseen asiantuntemukseen perustuvaa hoitotyötä, johon hän yhdistää ajankohtaisinta, relevanttia tutkimustietoa, jota on saatavilla aiheesta.

Sisältö

Näyttöön perustuva hoitotyö
Näyttöön perustuvan käytännön vahvuudet
Kliinisen hoitotyön kehittämistarpeiden tunnistaminen
Kliinisen, näyttöön perustuvan hoitotyön kehittämismenetelmät
Näyttöön perustuva hoitotyön kehittäminen prosessina

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden ja näyttöön perustuvan hoitotyön peruskäsitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa kliinisen hoitotyön kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus, viestintä- ja konsultaatiomenetelmiä.

Oppimateriaalit

Collaborative IM, Buckwalter KC, Cullen L, Hanrahan, K, Kleiber C, McCarthy AM, Rakel B, Steelman V, Tripp-Reimer T &Tucker S (Authored on behalf of the Iowa Model Collaborative). (2017). Iowa Model of Evidence-Based Practice: Revisions and Validation. Worldviews on evidence?based nursing 14(3), 175–82.https://doi.org/10.1111/wvn.12223

Dusin, J., Melanson, A., & Mische-Lawson, L. 2023. Evidence- based practice models and frameworks in the healthcare setting: a scoping review. BMJ Open, e071188, 1-9. doi:10.1136/bmjopen-2022-071188

Hagle M, Dwyer D, Gettrust L, Lusk D, Peterson, K, Tennies S. 2020. Development and implementation of a model for research, evidence-based practice, quality improvement, and innovation. Journal of Nursing Care Quality 35(2),102–107. DOI: 10.1097/NCQ.0000000000000422

Janati A, Hasanpoor E, Hajebrahimi S & Sadeghi-Bazarganiet H. 2018. Evidence-Based management-healthcare manager viewpoints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(5), 436-448. DOI 10.1108/IJHCQA-08-2017-0143

Jordan Z, Lockwood C, Munn Z, Aromataris, E. 2019. The updated Joanna Briggs Institute model of evidence-based healthcare. International Journal of Evidence-Based Healthcare 17(1), 58–71. 10.1097/XEB.0000000000000155


Kallankari, S. 2019. Muutoksen johtaminen arjessa.

Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta, Tarpeesta tuloksiin. Hotus, skhole.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.01.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
  • Mari Salminen-Tuomaala
Opiskelijaryhmät
  • YKLAS22
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Tavoitteet

Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa ja tieteellistä tutkimusta kliinisen hoitotyön kehittämisessä.
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa tehdessään päätöksiä ja tuottaessaan henkilökohtaiseen kliiniseen asiantuntemukseen perustuvaa hoitotyötä, johon hän yhdistää ajankohtaisinta, relevanttia tutkimustietoa, jota on saatavilla aiheesta.

Sisältö

Näyttöön perustuva hoitotyö
Näyttöön perustuvan käytännön vahvuudet
Kliinisen hoitotyön kehittämistarpeiden tunnistaminen
Kliinisen, näyttöön perustuvan hoitotyön kehittämismenetelmät
Näyttöön perustuva hoitotyön kehittäminen prosessina

Oppimateriaalit

Kallankari, S.2019. Muutoksen johtaminen arjessa, opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Duodecim.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T., Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hotus. Skhole Oy.
Opettajan suosittelemat tieteelliset artikkelit.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot, osallistavat menetelmät, ryhmätyö, esseet, kirjalliset ja suulliset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden ja näyttöön perustuvan hoitotyön peruskäsitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa kliinisen hoitotyön kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus, viestintä- ja konsultaatiomenetelmiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvata hoitotyön kehittämistarpeita. Opiskelija tunnistaa, osaa hakea ja hyödyntää näyttöön perustuvia lähteitä hoitotyön kehittämistarpeisiin vastaamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida hoitotyön kehittämistarpeita monipuolisesti sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä sekä henkilökunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa hakea, hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida hoitotyön kehittämistarpeita monipuolisesti ja kriittisesti sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä sekä henkilökunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön kehittämisessä. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön kehittämisen onnistumista ja valita optimaalisia kehittämismenetelmiä sekä ohjata kollegoita tai hoitotyön opiskelijoita näyttöön perustuvan tiedon hyödyntämisessä.