ElämystapahtumaLaajuus (5 op)
Tunnus: CA00DC07
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää elämyksen syntymisen edellytykset ja sen monipuoliseen tuottamiseen liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa moniaistisen ja mieleenpainuvan ruokaelämystapahtuman. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida erilaisia asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia. Opiskelija hallitsee monialaisissa projektitehtävissä toimimisen sekä osaa arvioida elämystuotannon laatua kokonaisvaltaisesti.
Sisältö
Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja toteutus
Tila ja tunnelma
Ruokatuote
Ohjelma
Palvelupolku
Esitietovaatimukset
Ruokapalvelujen tuottaminen
Ravintolapalvelujenpalvelujen johtaminen
Asiakkaan kohtaaminen
Matkailu- ja elämyspalvelut
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon elämysteeman.
Opiskelija tiedostaa palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita ja arvioida niiden merkitystä elämystuotannossa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon resurssit sekä elämysteeman. Opiskelija huomioi palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteet ja arvioida elämystuotantoa asiakkaan kokemuksesta lähtien. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja organisoida elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon vaadittavan laatutason, resurssit sekä elämysteeman.
Opiskelija huomioi monipuolisesti palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyvät näkökohdat.
Oppimateriaalit
Gustafsson, I-B., Öström, Å., Johansson, J. & Mossberg, L. (2006.) The Five Aspects Meal model: a tool for developing meal services in restaurant. Journal of Foodservice 17. 84-93.
Hynynen, A., Hopia, A., Uimonen, H.,Pitkäkoski, T., Aaltojärvi, I., Paakki, M., & Kontukoski, M. (2018). Ei ainoastaan leivästä. Tampereen yliopisto.
Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
Pine, B.J., & Gilmore, J.H. (1999). The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business Press.
Pitkäkoski, T. (2015). Elämysperusteisen ruokapalvelutapahtuman tuottamisen konseptointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Tarssanen, S. 2005. Elämystuottajan käsikirja.Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Vallo, H.& Häyrinen, E. 2012. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Paula Juurakko
- Eliisa Ylinen
Opiskelijaryhmät
-
RESTO22Restonomi (AMK)
-
MRESTO23Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää elämyksen syntymisen edellytykset ja sen monipuoliseen tuottamiseen liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa moniaistisen ja mieleenpainuvan ruokaelämystapahtuman. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida erilaisia asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia. Opiskelija hallitsee monialaisissa projektitehtävissä toimimisen sekä osaa arvioida elämystuotannon laatua kokonaisvaltaisesti.
Sisältö
Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja toteutus
Tila ja tunnelma
Ruokatuote
Ohjelma
Palvelupolku
Oppimateriaalit
Gustafsson, I-B., Öström, Å., Johansson, J. & Mossberg, L. (2006.) The Five Aspects Meal model: a tool for developing meal services in restaurant. Journal of Foodservice 17. 84-93.
Hynynen, A., Hopia, A., Uimonen, H.,Pitkäkoski, T., Aaltojärvi, I., Paakki, M., & Kontukoski, M. (2018). Ei ainoastaan leivästä. Tampereen yliopisto.
Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
Pine, B.J., & Gilmore, J.H. (1999). The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business Press.
Pitkäkoski, T. (2015). Elämysperusteisen ruokapalvelutapahtuman tuottamisen konseptointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Tarssanen, S. 2005. Elämystuottajan käsikirja.Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Vallo, H.& Häyrinen, E. 2012. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen.
Opetusmenetelmät
Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja käytännön toteutus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista opinnollistaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op - 135 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon elämysteeman.
Opiskelija tiedostaa palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita ja arvioida niiden merkitystä elämystuotannossa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon resurssit sekä elämysteeman. Opiskelija huomioi palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteet ja arvioida elämystuotantoa asiakkaan kokemuksesta lähtien. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja organisoida elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon vaadittavan laatutason, resurssit sekä elämysteeman.
Opiskelija huomioi monipuolisesti palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyvät näkökohdat.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyö
Esitietovaatimukset
Ruokapalvelujen tuottaminen
Ravintolapalvelujenpalvelujen johtaminen
Asiakkaan kohtaaminen
Matkailu- ja elämyspalvelut