Hyvinvointia edistävät ruokapalvelutLaajuus (5 op)
Tunnus: CA00DC05
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksen väestön ja yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimikentässä. Toisaalta opiskelija myös tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja virheravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadulliset seikat. Opiskelija tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Sisältö
Alueellinen ja kuntatason ravitsemusterveyden edistäminen
Hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaate asiakaskohderyhmittäin
Ravitsemushoidon merkitys ja toteutus sairauksissa sekä virheravitsemuksessa
Ravitsemuslaadusta viestiminen ravintola-, ruokalista- ja ateriakohtaisesti
Ravitsemus- ja ruokasuositusten ravitsemuslaadun vähimmäislaatuvaatimukset eri aterianosille, ruokalistalle ja sydänmerkkituotteelle
Ravitsemuslaadun kriteerit kuntien ja valtion julkisissa elintarvikehankinnoissa
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Erityisruokavaliot (suoritettu)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksiä hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa nimetä ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tunnistaa ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille. Opiskelija osaa kertoa, miten niitä hyödynnetään asiakaskohderyhmän ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tunnistaa Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden toiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa ja osaa jäsentää julkiset ruokapalvelut väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä ja arvioida niiden toteutumista. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadun asiat. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja antaa esimerkkejä julkisista ruokapalveluista väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän tietää ja perustelee ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaa antaa näistä esimerkkejä ja soveltaa niitä. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ravitsemuslaatukriteerejä asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa soveltaa sitä laajasti ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Ilmoittautumisaika
03.04.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.03.2025 - 26.04.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksen väestön ja yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimikentässä. Toisaalta opiskelija myös tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja virheravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadulliset seikat. Opiskelija tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Sisältö
Alueellinen ja kuntatason ravitsemusterveyden edistäminen
Hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaate asiakaskohderyhmittäin
Ravitsemushoidon merkitys ja toteutus sairauksissa sekä virheravitsemuksessa
Ravitsemuslaadusta viestiminen ravintola-, ruokalista- ja ateriakohtaisesti
Ravitsemus- ja ruokasuositusten ravitsemuslaadun vähimmäislaatuvaatimukset eri aterianosille, ruokalistalle ja sydänmerkkituotteelle
Ravitsemuslaadun kriteerit kuntien ja valtion julkisissa elintarvikehankinnoissa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksiä hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa nimetä ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tunnistaa ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille. Opiskelija osaa kertoa, miten niitä hyödynnetään asiakaskohderyhmän ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tunnistaa Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden toiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa ja osaa jäsentää julkiset ruokapalvelut väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä ja arvioida niiden toteutumista. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadun asiat. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja antaa esimerkkejä julkisista ruokapalveluista väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän tietää ja perustelee ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaa antaa näistä esimerkkejä ja soveltaa niitä. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ravitsemuslaatukriteerejä asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa soveltaa sitä laajasti ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Erityisruokavaliot (suoritettu)
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4.5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Leena Arjanne
Opiskelijaryhmät
-
RESTO22Restonomi (AMK)
-
MRESTO23Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksen väestön ja yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimikentässä. Toisaalta opiskelija myös tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja virheravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadulliset seikat. Opiskelija tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Sisältö
Alueellinen ja kuntatason ravitsemusterveyden edistäminen
Hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaate asiakaskohderyhmittäin
Ravitsemushoidon merkitys ja toteutus sairauksissa sekä virheravitsemuksessa
Ravitsemuslaadusta viestiminen ravintola-, ruokalista- ja ateriakohtaisesti
Ravitsemus- ja ruokasuositusten ravitsemuslaadun vähimmäislaatuvaatimukset eri aterianosille, ruokalistalle ja sydänmerkkituotteelle
Ravitsemuslaadun kriteerit kuntien ja valtion julkisissa elintarvikehankinnoissa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksiä hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa nimetä ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tunnistaa ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille. Opiskelija osaa kertoa, miten niitä hyödynnetään asiakaskohderyhmän ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tunnistaa Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden toiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa ja osaa jäsentää julkiset ruokapalvelut väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä ja arvioida niiden toteutumista. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadun asiat. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja antaa esimerkkejä julkisista ruokapalveluista väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän tietää ja perustelee ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaa antaa näistä esimerkkejä ja soveltaa niitä. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ravitsemuslaatukriteerejä asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa soveltaa sitä laajasti ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Erityisruokavaliot (suoritettu)