Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut (5op)

Toteutuksen tunnus: CA00DC05-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
07.01.2026 - 10.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettajat
Leena Arjanne
Ryhmät
RESTO24
Restonomi (AMK), Päivätoteutus
MRESTO25K
Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Opintojakso
CA00DC05

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksen väestön ja yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimikentässä. Toisaalta opiskelija myös tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja virheravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadulliset seikat. Opiskelija tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.

Sisältö

Alueellinen ja kuntatason ravitsemusterveyden edistäminen
Hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaate asiakaskohderyhmittäin
Ravitsemushoidon merkitys ja toteutus sairauksissa sekä virheravitsemuksessa
Ravitsemuslaadusta viestiminen ravintola-, ruokalista- ja ateriakohtaisesti
Ravitsemus- ja ruokasuositusten ravitsemuslaadun vähimmäislaatuvaatimukset eri aterianosille, ruokalistalle ja sydänmerkkituotteelle
Ravitsemuslaadun kriteerit kuntien ja valtion julkisissa elintarvikehankinnoissa

Aika ja paikka

AIKATAULUTETTU VERKKO-OPINTO

Aikataulutetun verkko-opetuksen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.

Oppimateriaalit

Opiskelijalta edellytetään toimivaa mikrofonia ja webkameraa ryhmätyöskentelyn tekemisen sujuvoittamiseksi.

Opetusmenetelmät

Aikataulutettu verkko-opinto:

Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.

Opinto edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista verkossa.

Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Moodlessa rajoitetun ajan.

Opinto sisältää yhteisiä etätapaamisia/pari- tai ryhmätyöskentelyä verkossa.

Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät sekä harjoitusprojektin annettujen ohjeiden mukaisesti.

Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seinäjoen kaupungin ruoka- ja siivouspalvelut
Sydänliitto
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksiä hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa nimetä ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tunnistaa ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille. Opiskelija osaa kertoa, miten niitä hyödynnetään asiakaskohderyhmän ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tunnistaa Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden toiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja osaa jäsentää julkiset ruokapalvelut väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä ja arvioida niiden toteutumista. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadun asiat. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja antaa esimerkkejä julkisista ruokapalveluista väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän tietää ja perustelee ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaa antaa näistä esimerkkejä ja soveltaa niitä. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ravitsemuslaatukriteerejä asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa soveltaa sitä laajasti ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.

Esitietovaatimukset

Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Erityisruokavaliot (suoritettu)

Lisätiedot

Opintojaksolla tehdään itsenäinen harjoitustehtävä sekä tiimiharjoitustehtävä.

Siirry alkuun