Hyvinvointia edistävät ruokapalvelut (5op)
Toteutuksen tunnus: CA00DC05-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 10.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Restonomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
- Opettajat
- Leena Arjanne
- Ryhmät
-
RESTO24Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO25KRestonomi (AMK), Monimuotototeutus
- Opintojakso
- CA00DC05
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksen väestön ja yksilön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimikentässä. Toisaalta opiskelija myös tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja virheravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadulliset seikat. Opiskelija tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Sisältö
Alueellinen ja kuntatason ravitsemusterveyden edistäminen
Hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaate asiakaskohderyhmittäin
Ravitsemushoidon merkitys ja toteutus sairauksissa sekä virheravitsemuksessa
Ravitsemuslaadusta viestiminen ravintola-, ruokalista- ja ateriakohtaisesti
Ravitsemus- ja ruokasuositusten ravitsemuslaadun vähimmäislaatuvaatimukset eri aterianosille, ruokalistalle ja sydänmerkkituotteelle
Ravitsemuslaadun kriteerit kuntien ja valtion julkisissa elintarvikehankinnoissa
Aika ja paikka
AIKATAULUTETTU VERKKO-OPINTO
Aikataulutetun verkko-opetuksen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.
Oppimateriaalit
Opiskelijalta edellytetään toimivaa mikrofonia ja webkameraa ryhmätyöskentelyn tekemisen sujuvoittamiseksi.
Opetusmenetelmät
Aikataulutettu verkko-opinto:
Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.
Opinto edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista verkossa.
Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Moodlessa rajoitetun ajan.
Opinto sisältää yhteisiä etätapaamisia/pari- tai ryhmätyöskentelyä verkossa.
Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät sekä harjoitusprojektin annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seinäjoen kaupungin ruoka- ja siivouspalvelut
Sydänliitto
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa ruokapalveluiden merkityksiä hyvinvoinnin edistämisessä. Hän osaa nimetä ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteita. Opiskelija tunnistaa ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tunnistaa ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille. Opiskelija osaa kertoa, miten niitä hyödynnetään asiakaskohderyhmän ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tunnistaa Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden toiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa ja osaa jäsentää julkiset ruokapalvelut väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän osaa kuvailla ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaten antaa näistä esimerkkejä ja arvioida niiden toteutumista. Opiskelija ottaa huomioon eri asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa huomioitavat ravitsemuslaadun asiat. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa hyödyntää sitä ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja antaa esimerkkejä julkisista ruokapalveluista väestön ja yksilön hyvinvoinnin edistämisen toimijoina. Hän tietää ja perustelee ravitsemusterveyttä ja hyvinvointia edistävän ruokapalvelun toimintaperiaatteet. Opiskelija tuntee ravitsemushoidon merkityksen sairauksien ja vajaaravitsemuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Opiskelija tuntee ravitsemuslaadun vähimmäiskriteerit aterian osille, ruokalistasuunnittelulle ja julkisille elintarvikehankinnoille, osaa antaa näistä esimerkkejä ja soveltaa niitä. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ravitsemuslaatukriteerejä asiakaskohderyhmien ruokapalveluiden suunnittelussa. Hän tuntee Sydänmerkin ja osaa soveltaa sitä laajasti ravitsemusviestinnässä sekä ruokapalveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Esitietovaatimukset
Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Erityisruokavaliot (suoritettu)
Lisätiedot
Opintojaksolla tehdään itsenäinen harjoitustehtävä sekä tiimiharjoitustehtävä.