Siirry suoraan sisältöön

Muistityön osaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BC00CY20

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät muistisairaudet ja niille tyypilliset oirekuvat. Opiskelija tunnistaa muistioireita ja ymmärtää milloin on syytä epäillä muistisairautta. Opiskelija osaa tunnistaa muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä. Opiskelija tunnistaa oikea-aikaisen ohjauksen, neuvonnan ja yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa tukea muistisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta ja valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja ja palveluohjauksen menetelmiä.

Sisältö

- muistioireesta diagnoosiin
- muistisairaan ja läheisten palveluohjaus
- yksilöllinen hoito- ja kuntoutussuunnittelu
- muistityön eettiset kysymykset,
- muistisairaan vuorovaikutuksen tukeminen
- työikäinen muistisairas ja hänen läheisensä
- arvokas arki, osallisuus, itsemääräämisoikeus
- muistisairauden lääkkeettömät hoitomuodot
- tulevaisuuden ennakointi

Esitietovaatimukset

Opintokokonaisuus: Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa jossain määrin selittää ihmisen muistioireita ja muistisairautta sekä sairauden etenemisen polkua diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija tunnistaa muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää muistioireita ja muistisairauksia sekä asiakkaan polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Hän osaa palveluohjauksisella otteella määritellä muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija ymmärtää, miten oikea-aikainen ohjaus ja neuvonta tukevat muistisairaan ihmisen valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja. Opiskelijaa tietää ihmisen oma näkemyksen ja itsemääräämisoikeuden merkityksen kuntouttavassa hoidossa ja siihen vaikuttavissa ratkaisuissa ja päätöksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa ihmisen muistioireen ja muistisairauden sekä hallitsee polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.
Opiskelija ymmärtää muistityön moninaisuuden ja mahdollisuudet ja osoittaa konkreettisia asioita muistityön kehittämiseen niin asiakkaiden kuin järjestelmänkin tasolla.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 08.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Asunmaa
Opiskelijaryhmät
  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät muistisairaudet ja niille tyypilliset oirekuvat. Opiskelija tunnistaa muistioireita ja ymmärtää milloin on syytä epäillä muistisairautta. Opiskelija osaa tunnistaa muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä. Opiskelija tunnistaa oikea-aikaisen ohjauksen, neuvonnan ja yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa tukea muistisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta ja valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja ja palveluohjauksen menetelmiä.

Sisältö

- muistioireesta diagnoosiin
- muistisairaan ja läheisten palveluohjaus
- yksilöllinen hoito- ja kuntoutussuunnittelu
- muistityön eettiset kysymykset,
- muistisairaan vuorovaikutuksen tukeminen
- työikäinen muistisairas ja hänen läheisensä
- arvokas arki, osallisuus, itsemääräämisoikeus
- muistisairauden lääkkeettömät hoitomuodot
- tulevaisuuden ennakointi

Oppimateriaalit

- Hallikainen M, Immonen A, Mönkäre R & Pihlakari P (toim.) Muistisairaan hoito. Duodecim. 2019 (myös E-kirja)
- Moodlessa saatavilla oleva materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopuksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 26,5 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa jossain määrin selittää ihmisen muistioireita ja muistisairautta sekä sairauden etenemisen polkua diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija tunnistaa muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää muistioireita ja muistisairauksia sekä asiakkaan polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Hän osaa palveluohjauksisella otteella määritellä muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija ymmärtää, miten oikea-aikainen ohjaus ja neuvonta tukevat muistisairaan ihmisen valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja. Opiskelijaa tietää ihmisen oma näkemyksen ja itsemääräämisoikeuden merkityksen kuntouttavassa hoidossa ja siihen vaikuttavissa ratkaisuissa ja päätöksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa ihmisen muistioireen ja muistisairauden sekä hallitsee polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.
Opiskelija ymmärtää muistityön moninaisuuden ja mahdollisuudet ja osoittaa konkreettisia asioita muistityön kehittämiseen niin asiakkaiden kuin järjestelmänkin tasolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit nähtävillä ops:ssa

Esitietovaatimukset

Opintokokonaisuus: Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Asunmaa
Opiskelijaryhmät
  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät muistisairaudet ja niille tyypilliset oirekuvat. Opiskelija tunnistaa muistioireita ja ymmärtää milloin on syytä epäillä muistisairautta. Opiskelija osaa tunnistaa muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä. Opiskelija tunnistaa oikea-aikaisen ohjauksen, neuvonnan ja yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa tukea muistisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta ja valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja ja palveluohjauksen menetelmiä.

Sisältö

- muistioireesta diagnoosiin
- muistisairaan ja läheisten palveluohjaus
- yksilöllinen hoito- ja kuntoutussuunnittelu
- muistityön eettiset kysymykset,
- muistisairaan vuorovaikutuksen tukeminen
- työikäinen muistisairas ja hänen läheisensä
- arvokas arki, osallisuus, itsemääräämisoikeus
- muistisairauden lääkkeettömät hoitomuodot
- tulevaisuuden ennakointi

Aika ja paikka

Hallikainen M, Immonen A, Mönkäre R & Pihlakari P (toim.) Muistisairaan hoito. Duodecim. 2019 (myös E-kirja)
+ Opintojakson Moodlessa materiaaleja

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, tehtävät, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopuksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 26,5 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa jossain määrin selittää ihmisen muistioireita ja muistisairautta sekä sairauden etenemisen polkua diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija tunnistaa muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää muistioireita ja muistisairauksia sekä asiakkaan polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Hän osaa palveluohjauksisella otteella määritellä muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija ymmärtää, miten oikea-aikainen ohjaus ja neuvonta tukevat muistisairaan ihmisen valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja. Opiskelijaa tietää ihmisen oma näkemyksen ja itsemääräämisoikeuden merkityksen kuntouttavassa hoidossa ja siihen vaikuttavissa ratkaisuissa ja päätöksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa ihmisen muistioireen ja muistisairauden sekä hallitsee polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.
Opiskelija ymmärtää muistityön moninaisuuden ja mahdollisuudet ja osoittaa konkreettisia asioita muistityön kehittämiseen niin asiakkaiden kuin järjestelmänkin tasolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 2/3
Tehtävät 1/3

Esitietovaatimukset

Opintokokonaisuus: Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus