Muistityön osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BC00CY20-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Aino Asunmaa
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa yleisimmät muistisairaudet ja niille tyypilliset oirekuvat. Opiskelija tunnistaa muistioireita ja ymmärtää milloin on syytä epäillä muistisairautta. Opiskelija osaa tunnistaa muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä. Opiskelija tunnistaa oikea-aikaisen ohjauksen, neuvonnan ja yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa tukea muistisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta ja valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja ja palveluohjauksen menetelmiä.
Sisältö
- muistioireesta diagnoosiin
- muistisairaan ja läheisten palveluohjaus
- yksilöllinen hoito- ja kuntoutussuunnittelu
- muistityön eettiset kysymykset,
- muistisairaan vuorovaikutuksen tukeminen
- työikäinen muistisairas ja hänen läheisensä
- arvokas arki, osallisuus, itsemääräämisoikeus
- muistisairauden lääkkeettömät hoitomuodot
- tulevaisuuden ennakointi
Aika ja paikka
Hallikainen M, Immonen A, Mönkäre R & Pihlakari P (toim.) Muistisairaan hoito. Duodecim. 2019 (myös E-kirja)
+ Opintojakson Moodlessa materiaaleja
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, tehtävät, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopuksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 26,5 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa jossain määrin selittää ihmisen muistioireita ja muistisairautta sekä sairauden etenemisen polkua diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija tunnistaa muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää muistioireita ja muistisairauksia sekä asiakkaan polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Hän osaa palveluohjauksisella otteella määritellä muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija ymmärtää, miten oikea-aikainen ohjaus ja neuvonta tukevat muistisairaan ihmisen valmiuksia oikeudelliseen ennakointiin ja mahdollisuuteen osallistua omaa hoitoa koskeviin päätöksiin. Opiskelija osaa hyödyntää muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja. Opiskelijaa tietää ihmisen oma näkemyksen ja itsemääräämisoikeuden merkityksen kuntouttavassa hoidossa ja siihen vaikuttavissa ratkaisuissa ja päätöksissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa ihmisen muistioireen ja muistisairauden sekä hallitsee polun diagnoosista yksilölliseen hoito- ja kuntoutussuunnitelmaan. Opiskelija osaa määritellä muistisairaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita ja ohjata heitä oikea-aikaisiin palveluihin. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti muistisairaan lääkkeettömiä hoitomuotoja.
Opiskelija ymmärtää muistityön moninaisuuden ja mahdollisuudet ja osoittaa konkreettisia asioita muistityön kehittämiseen niin asiakkaiden kuin järjestelmänkin tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 2/3
Tehtävät 1/3
Esitietovaatimukset
Opintokokonaisuus: Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus