Siirry suoraan sisältöön

IkäteknologiaLaajuus (3 op)

Tunnus: GERAEV400

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hankkia monipuolisesti tietoa ikäteknologiasta. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettisiä kysymyksiä ikäteknologian käytössä.

Sisältö

- ikäteknologian käsite
- käyttäjälähtöinen teknologia
- ikäteknologiset välineet, laitteet, sovellukset ja palvelut
- Robotiikka ja tekoäly
- kestävä kehitys
- ikäteknologiaan liittyvät eettiset kysymykset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 24.04.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Anna-Kaarina Koivula
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Opiskelijaryhmät
  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia monipuolisesti tietoa ikäteknologiasta. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettisiä kysymyksiä ikäteknologian käytössä.

Sisältö

- ikäteknologian käsite
- käyttäjälähtöinen teknologia
- ikäteknologiset välineet, laitteet, sovellukset ja palvelut
- Robotiikka ja tekoäly
- kestävä kehitys
- ikäteknologiaan liittyvät eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

moodlen materiaalit

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus, suoritettavissa täysin itsenäisesti (moodle)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 80 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.07.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia monipuolisesti tietoa ikäteknologiasta. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettisiä kysymyksiä ikäteknologian käytössä.

Sisältö

- ikäteknologian käsite
- käyttäjälähtöinen teknologia
- ikäteknologiset välineet, laitteet, sovellukset ja palvelut
- Robotiikka ja tekoäly
- kestävä kehitys
- ikäteknologiaan liittyvät eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

moodlen materiaalit

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus, suoritettavissa täysin itsenäisesti (moodle)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 80 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO20
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia monipuolisesti tietoa ikäteknologiasta. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettisiä kysymyksiä ikäteknologian käytössä.

Sisältö

- ikäteknologian käsite
- käyttäjälähtöinen teknologia
- ikäteknologiset välineet, laitteet, sovellukset ja palvelut
- Robotiikka ja tekoäly
- kestävä kehitys
- ikäteknologiaan liittyvät eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

Leikas.2014. Ikäteknologia ja moodlen materiaalit

Opetusmenetelmät

verkko-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 80 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 28.02.2022

Ajoitus

21.02.2022 - 30.04.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO19
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia monipuolisesti tietoa ikäteknologiasta. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettisiä kysymyksiä ikäteknologian käytössä.

Sisältö

- ikäteknologian käsite
- käyttäjälähtöinen teknologia
- ikäteknologiset välineet, laitteet, sovellukset ja palvelut
- Robotiikka ja tekoäly
- kestävä kehitys
- ikäteknologiaan liittyvät eettiset kysymykset

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta