Siirry suoraan sisältöön

Ikäteknologia (3 op)

Toteutuksen tunnus: GERAEV400-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 24.04.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Anna-Kaarina Koivula

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)

Opiskelijaryhmät

  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Koulutusryhmat

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia monipuolisesti tietoa ikäteknologiasta. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita ikäihmisten osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata eettisiä kysymyksiä ikäteknologian käytössä.

Sisältö

- ikäteknologian käsite
- käyttäjälähtöinen teknologia
- ikäteknologiset välineet, laitteet, sovellukset ja palvelut
- Robotiikka ja tekoäly
- kestävä kehitys
- ikäteknologiaan liittyvät eettiset kysymykset

Oppimateriaalit

moodlen materiaalit

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus, suoritettavissa täysin itsenäisesti (moodle)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 80 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä ikäteknologiaan liittyviä piirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata ikäteknologisia apuvälineitä ja niitten hyötyjä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ikäteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ikäteknologisia välineitä, laitteita ja palveluita sekä niitten hyötyjä tai haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta