Siirry suoraan sisältöön

Ruoantuotannon uudet innovaatiotLaajuus (5 op)

Tunnus: 9A00BX03

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan aihealueella. Aihe voi olla suoraan alkutuotantoon liittyvä ja sen eri osaamisaloja leikkaava tai jopa koko ruokaketjua koskeva. Tällöin työ tehdään ryhmässä, jossa on agrologiopiskelijan lisäksi soveltuvasti elintarvikeinsinööri – ja restonomiopiskelija. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida esimerkkituotantoprosesseja kasvi- kotielän- ja teknologianäkökulmista ja tuntee osaamisalojen väliset vuorovaikutukset. Projektitehtävästä riippuen opiskelija osa analysoida ruokatuotannon innovaatioiden merkittävyyttä läpi koko ruokaketjun. Hän osaa poimia keskeisiä toimintojen ja prosessien tehokkuutta ja laatua kuvaavia indikaattoreita sekä kehittää toimintoja edelleen käyttäen apuna kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä saamaansa käytännön ammatilliseen osaamiseen ja tutkimuksiin pohjautuvaa tietoa. Opiskelija tunnistaa ja kykenee arvottamaan valitsemansa aihepiirin keskeisiä uusia innovaatiota.

Sisältö

Opiskelijapari tai pienryhmä valitsee tuotantoprosesseihin tai uusiin innovaatioihin liittyvän projektiaiheen opettajien ohjauksessa. Eri ryhmien aiheet voivat poiketa toisistaan sekä vuosiluokan sisällä, että vuosiluokkien välillä. Ryhmä asettaa aiheelleen tavoitteen ja rajat, hankkii ja prosessoi tietoa sekä analysoi tuloksensa merkittävyyttä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija vaatii ohjausta tavoitteiden saavuttamisessa. Hänen kykenee hahmottamaan maatalouden eri osaamisalojen välisiä riippuvuuksia ja tuntee joitakin alan uusia innovaatioita. Opiskelijan käyttämät lähteet ovat tavanomaisia ammattijulkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija suoriutuu tehtävistään pääosin itsenäisesti. Hänen kykenee hahmottamaan ja analysoimaan maatalouden eri osaamisalojen välisiä riippuvuuksia ja osaa nimetä keskeisiä kriittisiä tekijöitä sekä tuntee alan keskeiset uudet innovaatiot. Opiskelija käyttää lähteinään monipuolisesti pääsääntöisesti kuitenkin kotimaisia julkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija suoriutuu tehtävistään itsenäisesti. Hänen kykenee hahmottamaan ja analysoimaan maatalouden eri osaamisalojen välisiä riippuvuuksia ja osaa nimetä keskeisiä tehokkuuteen ja laatuun liittyviä kriittisiä tekijöitä ja osaa käyttää niitä hyväksi alan kehittämisessä. Hän tuntee alan keskeiset uudet innovaatiot ja osaa hyödyntää niitä oman alan kehittämisessä. Opiskelija käyttää lähteinään monipuolisesti kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja.

Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Ruoka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Samu Palander
  • Jussi-Matti Kallio
  • Anna Tall
  • Nina Sillvan
Opiskelijaryhmät
  • AGRO19B
    Agrologi (AMK)
  • MAGRO19
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan aihealueella. Aihe voi olla suoraan alkutuotantoon liittyvä ja sen eri osaamisaloja leikkaava tai jopa koko ruokaketjua koskeva. Tällöin työ tehdään ryhmässä, jossa on agrologiopiskelijan lisäksi soveltuvasti elintarvikeinsinööri – ja restonomiopiskelija. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida esimerkkituotantoprosesseja kasvi- kotielän- ja teknologianäkökulmista ja tuntee osaamisalojen väliset vuorovaikutukset. Projektitehtävästä riippuen opiskelija osa analysoida ruokatuotannon innovaatioiden merkittävyyttä läpi koko ruokaketjun. Hän osaa poimia keskeisiä toimintojen ja prosessien tehokkuutta ja laatua kuvaavia indikaattoreita sekä kehittää toimintoja edelleen käyttäen apuna kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä saamaansa käytännön ammatilliseen osaamiseen ja tutkimuksiin pohjautuvaa tietoa. Opiskelija tunnistaa ja kykenee arvottamaan valitsemansa aihepiirin keskeisiä uusia innovaatiota.

Sisältö

Opiskelijapari tai pienryhmä valitsee tuotantoprosesseihin tai uusiin innovaatioihin liittyvän projektiaiheen opettajien ohjauksessa. Eri ryhmien aiheet voivat poiketa toisistaan sekä vuosiluokan sisällä, että vuosiluokkien välillä. Ryhmä asettaa aiheelleen tavoitteen ja rajat, hankkii ja prosessoi tietoa sekä analysoi tuloksensa merkittävyyttä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija vaatii ohjausta tavoitteiden saavuttamisessa. Hänen kykenee hahmottamaan maatalouden eri osaamisalojen välisiä riippuvuuksia ja tuntee joitakin alan uusia innovaatioita. Opiskelijan käyttämät lähteet ovat tavanomaisia ammattijulkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija suoriutuu tehtävistään pääosin itsenäisesti. Hänen kykenee hahmottamaan ja analysoimaan maatalouden eri osaamisalojen välisiä riippuvuuksia ja osaa nimetä keskeisiä kriittisiä tekijöitä sekä tuntee alan keskeiset uudet innovaatiot. Opiskelija käyttää lähteinään monipuolisesti pääsääntöisesti kuitenkin kotimaisia julkaisuja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija suoriutuu tehtävistään itsenäisesti. Hänen kykenee hahmottamaan ja analysoimaan maatalouden eri osaamisalojen välisiä riippuvuuksia ja osaa nimetä keskeisiä tehokkuuteen ja laatuun liittyviä kriittisiä tekijöitä ja osaa käyttää niitä hyväksi alan kehittämisessä. Hän tuntee alan keskeiset uudet innovaatiot ja osaa hyödyntää niitä oman alan kehittämisessä. Opiskelija käyttää lähteinään monipuolisesti kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja.