ElintarvikekemiaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 8B00CX55
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Sarita Ventelä
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä elintarvikkeiden keskeisten ainesosien kemialliset rakenteet, tärkeimmät kemialliset ja funktionaaliset ominaisuudet sekä merkityksen elintarvikkeissa. Opiskelija osaa nimetä elintarvikkeiden sisältämien sokereiden, tärkkelyksen, proteiinien ja rasvojen kemiallisia sidoksia ja selittää näiden merkitystä elintarvikkeiden ominaisuuksiin. Opiskelija osaa tunnistaa pääravintoaineiden tyypilliset kemialliset reaktiot ja päätellä niiden käyttäytymisen elintarvikkeiden prosessoinnin ja säilytyksen aikana sekä veden merkityksen elintarvikkeiden säilyvyydelle ja kemiallisille reaktioille. Opiskelija osaa analysoida tärkeimpiä elintarvikkeissa esiintyvien ravintoaineiden pitoisuuksia sekä raportoida ja tehdä johtopäätöksiä kemiallisista analyysituloksista.
Sisältö
Hiilihydraatit
Rasvat
Proteiinit ja entsyymit
Funktionaaliset elintarvikkeet
Lisä- ja vierasaineet
Elintarvikeanalytiikka
Aistinvarainen arviointi
Esitietovaatimukset
Kemia / Ruokaketjun kemia
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.