Siirry suoraan sisältöön

Biokemia ja -prosessitekniikkaLaajuus (3 op)

Tunnus: 8B00CX62

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä tärkeimpien biomolekyylien (hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, nukleiinihapot) rakenteet ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille. Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät aineenvaihduntareaktiot ja luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät. Opiskelija osaa laskea tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia parametreja. Opiskelija osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa.

Sisältö

Biokemian perusteet
-solujen rakenne ja tehtävät sekä biomolekyylien merkitys solujen toiminnassa
-aineenvaihdunta, proteiinisynteesi, entsyymien toiminta
-keskeisimmät biokemialliset laboratorioanalyysit

Bioprosessitekniikan perusteet
-solut tuotantolaitoksina
-käytännön sovellukset
-biotekniikan erityiskysymykset

Esitietovaatimukset

Kemia
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Oppimateriaalit

Clarke, K. G. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering

Aittomäki, H., Eerikäinen, T., Leisola, M., Ojamo, H., Suominen, I., & von Weymarn, N. (2002). Bioprosessitekniikka. WSOY. Porvoo.

Heino, J., & ja Vuento, M. (2020). Biokemia ja solubiologia.https://tuotteet.sanomapro.fi/bu580178-biokemia-ja-solubiologia.html

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2.5 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Terhi Junkkari
Opiskelijaryhmät
  • BIELI22
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä tärkeimpien biomolekyylien (hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, nukleiinihapot) rakenteet ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille. Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät aineenvaihduntareaktiot ja luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät. Opiskelija osaa laskea tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia parametreja. Opiskelija osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa.

Sisältö

Biokemian perusteet
-solujen rakenne ja tehtävät sekä biomolekyylien merkitys solujen toiminnassa
-aineenvaihdunta, proteiinisynteesi, entsyymien toiminta
-keskeisimmät biokemialliset laboratorioanalyysit

Bioprosessitekniikan perusteet
-solut tuotantolaitoksina
-käytännön sovellukset
-biotekniikan erityiskysymykset

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali
Clarke, Kim Gail. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering


e-kirja: Jyrki Heino ja Matti Vuento (2020). Biokemia ja solubiologia. Sanoma Pro Oy.

Ilari Suominen, Kari Haajanen ja Raimo Pärssinen (2012). Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Opetushallitus. Helsinki. ISBN 978-952-13-4952-2

Aittomäki, Eerikäinen, Leisola, Ojamo, Suominen ja von Weymarn (2002). Bioprosessitekniikka. WSOY. Porvoo

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

työmäärä yhteensä 80 h
- työjärjestyksessä olevaa 20 h
- itsenäistä opiskelua 60 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Mikrobiologia, Epäorgaaninen ja orgaaninen kemia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät
Tentti ja harjoitukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1…2): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3…4): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen

Esitietovaatimukset

Kemia
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Terhi Junkkari
Opiskelijaryhmät
  • MBIELI22
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, monimuotototeutus
  • ELIKE23
    Elintarvikekehittäjä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä tärkeimpien biomolekyylien (hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, nukleiinihapot) rakenteet ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille. Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät aineenvaihduntareaktiot ja luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät. Opiskelija osaa laskea tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia parametreja. Opiskelija osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa.

Sisältö

Biokemian perusteet
-solujen rakenne ja tehtävät sekä biomolekyylien merkitys solujen toiminnassa
-aineenvaihdunta, proteiinisynteesi, entsyymien toiminta
-keskeisimmät biokemialliset laboratorioanalyysit

Bioprosessitekniikan perusteet
-solut tuotantolaitoksina
-käytännön sovellukset
-biotekniikan erityiskysymykset

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali
Clarke, Kim Gail. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering


e-kirja: Jyrki Heino ja Matti Vuento (2020). Biokemia ja solubiologia. Sanoma Pro Oy.

Ilari Suominen, Kari Haajanen ja Raimo Pärssinen (2012). Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Opetushallitus. Helsinki. ISBN 978-952-13-4952-2

Aittomäki, Eerikäinen, Leisola, Ojamo, Suominen ja von Weymarn (2002). Bioprosessitekniikka. WSOY. Porvoo

Opetusmenetelmät

Luennot (osittain etänä), harjoitustehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

työmäärä yhteensä 80 h
- työjärjestyksessä olevaa 10 h
- itsenäistä opiskelua 70 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Mikrobiologia, Epäorgaaninen ja orgaaninen kemia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät
Tentti ja harjoitukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1…2): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3…4): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen

Esitietovaatimukset

Kemia
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.03.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Terhi Junkkari
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • BIELI21
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Koulutusryhmat
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä tärkeimpien biomolekyylien (hiilihydraatit, proteiinit, rasvat, nukleiinihapot) rakenteet ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille. Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät aineenvaihduntareaktiot ja luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät. Opiskelija osaa laskea tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia parametreja. Opiskelija osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa.

Sisältö

Biokemian perusteet
-solujen rakenne ja tehtävät sekä biomolekyylien merkitys solujen toiminnassa
-aineenvaihdunta, proteiinisynteesi, entsyymien toiminta
-keskeisimmät biokemialliset laboratorioanalyysit

Bioprosessitekniikan perusteet
-solut tuotantolaitoksina
-käytännön sovellukset
-biotekniikan erityiskysymykset

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali
Clarke, Kim Gail. (2013). Bioprocess Engineering - An Introductory Engineering and Life Science Approach. Woodhead Publishing. Retrieved from
https://app.knovel.com/hotlink/toc/id:kpBEAIELS6/bioprocess-engineering/bioprocess-engineering


e-kirja: Jyrki Heino ja Matti Vuento (2020). Biokemia ja solubiologia. Sanoma Pro Oy.

Ilari Suominen, Kari Haajanen ja Raimo Pärssinen (2012). Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Opetushallitus. Helsinki. ISBN 978-952-13-4952-2

Aittomäki, Eerikäinen, Leisola, Ojamo, Suominen ja von Weymarn (2002). Bioprosessitekniikka. WSOY. Porvoo

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 80 h
- työjärjestyksessä olevaa 20 h
- itsenäistä opiskelua 60 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä tärkeimmät biomolekyylien rakenteet (DNA, RNA, proteiinien ja hiilihydraattien) ja tuntee niiden merkityksen eläville soluille
- osaa käyttää tietojaan bio- ja elintarviketeknisiä prosesseja ja tuotteita suunniteltaessa
- osaa luetella keskeisimmät biotekniset valmistusprosessit ja niihin liittyvät laiteratkaisut, mittaukset, mallinnuksen ja jälkikäsittelymenetelmät
- osaa laskea kasvua, tuotteenmuodostusta ja ravinteiden kulutusta kuvaavia kuvaavia parametreja

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Mikrobiologia, Epäorgaaninen ja orgaaninen kemia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät
Tentti ja harjoitukset
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1…2): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Hyvä (3…4): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.

Esitietovaatimukset

Kemia
Elintarvikemikrobiologia ja prosessihygienia