Aistinvarainen arviointiLaajuus (2 op)
Tunnus: CA00CX32
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Sisältö
Aistit ja niiden merkitys
Elintarvikkeiden aistittavat ominaisuudet
Aistinvarainen mittaaminen - tuotteiden aistinvaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät
Aistinvaraisen arvioinnin raadin järjestäminen
Aistinvaraisen arvioinnin hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa
Esitietovaatimukset
Ruokatuotantoprosessit, Planning of menus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa tunnistaa tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa nimetä tuotteiden aistivaraisia arviointimenetelmiä ja mieltymysmenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa määritellä kuinka aistinvaraista arviointia voidaan käyttää tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa nimetä tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tuotteiden aistivaraisista arviointimenetelmistä ja mieltymysmenetelmistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa soveltaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Oppimateriaalit
Tuorila, H., Parkkinen, K., & Tolonen, K. (2008). Aistit ammattikäyttöön. WSOY Oppimateriaalit.
Tuorila, H., & Appelbye, U. (2008). Elintarvikkeiden aistinvaraiset tutkimusmenetelmät (2. p.). Palmenia Helsinki University Press.
Meilgaard, M. C., Civille, G. V., & Carr, B. T. (2016). Sensory evaluation techniques (5. p.). CRC Press, Taylor & Francis Group.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
27.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Kirta Nieminen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Opiskelijaryhmät
-
RESTO22Restonomi (AMK)
-
MRESTO23Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Sisältö
Aistit ja niiden merkitys
Elintarvikkeiden aistittavat ominaisuudet
Aistinvarainen mittaaminen - tuotteiden aistinvaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät
Aistinvaraisen arvioinnin raadin järjestäminen
Aistinvaraisen arvioinnin hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa
Oppimateriaalit
Tuorila, H., Parkkinen, K., & Tolonen, K. (2008). Aistit ammattikäyttöön. WSOY Oppimateriaalit.
Tuorila, H., & Appelbye, U. (2008). Elintarvikkeiden aistinvaraiset tutkimusmenetelmät (2. p.). Palmenia Helsinki University Press.
Meilgaard, M. C., Civille, G. V., & Carr, B. T. (2016). Sensory evaluation techniques (5. p.). CRC Press, Taylor & Francis Group.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävä 2 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä yhteensä 54 h, josta itsenäistä opiskelua 44 h, ja etäopetusta 6 h ja kontaktiopetusta Aistilaboratoriossa 4 h. Kontaktiopetus opinnollistettavissa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa tunnistaa tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa nimetä tuotteiden aistivaraisia arviointimenetelmiä ja mieltymysmenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa määritellä kuinka aistinvaraista arviointia voidaan käyttää tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa nimetä tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tuotteiden aistivaraisista arviointimenetelmistä ja mieltymysmenetelmistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa soveltaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset, oppimistehtävä ja aktiivinen osallistuminen
Esitietovaatimukset
Ruokatuotantoprosessit, Planning of menus
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 25.02.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
MRESTO22Restonomi (AMK), monimuotototeutus
-
RESTO21Restonomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Sisältö
Aistit ja niiden merkitys
Elintarvikkeiden aistittavat ominaisuudet
Aistinvarainen mittaaminen - tuotteiden aistinvaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät
Aistinvaraisen arvioinnin raadin järjestäminen
Aistinvaraisen arvioinnin hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa
Oppimateriaalit
Tuorila, H., Parkkinen, K., & Tolonen, K. (2008). Aistit ammattikäyttöön. WSOY Oppimateriaalit.
Tuorila, H., & Appelbye, U. (2008). Elintarvikkeiden aistinvaraiset tutkimusmenetelmät (2. p.). Palmenia Helsinki University Press.
Meilgaard, M. C., Civille, G. V., & Carr, B. T. (2016). Sensory evaluation techniques (Fifth edition.). CRC Press, Taylor & Francis Group, CRC Press is an imprint of the Taylor & Francis Group, an Informa business.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävä 2 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä yhteensä 54 h, josta itsenäistä opiskelua 40 h, ja lähiopetusta 12 h (josta monimuotoryhmällä 6 h etäopetusta). Opetus Prikassa (6 h) edellyttää läsnäoloa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa tunnistaa tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa nimetä tuotteiden aistivaraisia arviointimenetelmiä ja mieltymysmenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa määritellä kuinka aistinvaraista arviointia voidaan käyttää tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa nimetä tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tuotteiden aistivaraisista arviointimenetelmistä ja mieltymysmenetelmistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa soveltaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitukset, tentti ja aktiivinen osallistuminen
Esitietovaatimukset
Ruokatuotantoprosessit, Planning of menus