Siirry suoraan sisältöön

Aistinvarainen arviointiLaajuus (2 op)

Tunnus: CA00CX32

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Sisältö

Aistit ja niiden merkitys
Elintarvikkeiden aistittavat ominaisuudet
Aistinvarainen mittaaminen - tuotteiden aistinvaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät
Aistinvaraisen arvioinnin raadin järjestäminen
Aistinvaraisen arvioinnin hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa

Esitietovaatimukset

Ruokatuotantoprosessit, Planning of menus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa tunnistaa tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa nimetä tuotteiden aistivaraisia arviointimenetelmiä ja mieltymysmenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa määritellä kuinka aistinvaraista arviointia voidaan käyttää tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa nimetä tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tuotteiden aistivaraisista arviointimenetelmistä ja mieltymysmenetelmistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa soveltaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Oppimateriaalit

Tuorila, H., Parkkinen, K., & Tolonen, K. (2008). Aistit ammattikäyttöön. WSOY Oppimateriaalit.
Tuorila, H., & Appelbye, U. (2008). Elintarvikkeiden aistinvaraiset tutkimusmenetelmät (2. p.). Palmenia Helsinki University Press.
Meilgaard, M. C., Civille, G. V., & Carr, B. T. (2016). Sensory evaluation techniques (5. p.). CRC Press, Taylor & Francis Group.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

05.02.2024 - 25.02.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
  • MRESTO22
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus
  • RESTO21
    Restonomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Sisältö

Aistit ja niiden merkitys
Elintarvikkeiden aistittavat ominaisuudet
Aistinvarainen mittaaminen - tuotteiden aistinvaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät
Aistinvaraisen arvioinnin raadin järjestäminen
Aistinvaraisen arvioinnin hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa

Oppimateriaalit

Tuorila, H., Parkkinen, K., & Tolonen, K. (2008). Aistit ammattikäyttöön. WSOY Oppimateriaalit.
Tuorila, H., & Appelbye, U. (2008). Elintarvikkeiden aistinvaraiset tutkimusmenetelmät (2. p.). Palmenia Helsinki University Press.
Meilgaard, M. C., Civille, G. V., & Carr, B. T. (2016). Sensory evaluation techniques (Fifth edition.). CRC Press, Taylor & Francis Group, CRC Press is an imprint of the Taylor & Francis Group, an Informa business.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävä 2 op

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä yhteensä 54 h, josta itsenäistä opiskelua 40 h, ja lähiopetusta 12 h (josta monimuotoryhmällä 6 h etäopetusta). Opetus Prikassa (6 h) edellyttää läsnäoloa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa tunnistaa tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa nimetä tuotteiden aistivaraisia arviointimenetelmiä ja mieltymysmenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa määritellä kuinka aistinvaraista arviointia voidaan käyttää tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa nimetä tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tuotteiden aistivaraisista arviointimenetelmistä ja mieltymysmenetelmistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa soveltaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset, tentti ja aktiivinen osallistuminen

Esitietovaatimukset

Ruokatuotantoprosessit, Planning of menus