Elämystapahtuma (5op)
Opintojakson tunnus: CA00DC07
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää elämyksen syntymisen edellytykset ja sen monipuoliseen tuottamiseen liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa moniaistisen ja mieleenpainuvan ruokaelämystapahtuman. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida erilaisia asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia. Opiskelija hallitsee monialaisissa projektitehtävissä toimimisen sekä osaa arvioida elämystuotannon laatua kokonaisvaltaisesti.
                    
Sisältö
Ruokaelämystapahtuman suunnittelu ja toteutus 
Tila ja tunnelma 
Ruokatuote 
Ohjelma 
Palvelupolku
                    
Esitietovaatimukset
Ruokapalvelujen tuottaminen 
Ravintolapalvelujenpalvelujen johtaminen 
Asiakkaan kohtaaminen 
Matkailu- ja elämyspalvelut
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon elämysteeman. 
Opiskelija tiedostaa palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteita ja arvioida niiden merkitystä elämystuotannossa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon resurssit sekä elämysteeman. Opiskelija huomioi palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyviä näkökohtia.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa elämyksen tuottamisen pääperiaatteet ja arvioida elämystuotantoa asiakkaan kokemuksesta lähtien. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja organisoida elämyksellisen ruokatapahtuman ottaen huomioon vaadittavan laatutason, resurssit sekä elämysteeman. 
Opiskelija huomioi monipuolisesti palvelukokonaisuuden suunnittelussa ja toteutuksessa itse ruokatuotteeseen, tunnelmaan, asiakkaan kohtaamiseen sekä kokonaisuuden johtamiseen liittyvät näkökohdat.
                    
Oppimateriaalit
Gustafsson, I-B., Öström, Å., Johansson, J. & Mossberg, L. (2006.) The Five Aspects Meal model: a tool for developing meal services in restaurant. Journal of Foodservice 17. 84-93.
Hynynen, A., Hopia, A., Uimonen, H.,Pitkäkoski, T., Aaltojärvi, I., Paakki, M., & Kontukoski, M. (2018). Ei ainoastaan leivästä. Tampereen yliopisto.
Kalliomäki, A. (2014). Tarinallistaminen. Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
Pine, B.J., & Gilmore, J.H. (1999). The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business Press.
Pitkäkoski, T. (2015). Elämysperusteisen ruokapalvelutapahtuman tuottamisen konseptointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Tarssanen, S. 2005. Elämystuottajan käsikirja.Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Vallo, H.& Häyrinen, E. 2012. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen.
                    
