Tutkimus- ja kehittämistyön perusteetLaajuus (2 op)
Tunnus: LT00DR42
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen tiedon ja arkitiedon eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
- tieteellinen tieto ja arkitieto
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen ja näiden välisen eron sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.
Oppimateriaalit
Heikkilä, Tarja (2014): Tilastollinen tutkimus. 9.uud.p.;
Hirsjärvi, Remes, Sajavaara (2008): Tutki ja kirjoita;
Kananen Jorma (2008). Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet.;
Opettajan opintojaksolla ilmoittama materiaali