Kestävä kehitys palvelutuotannossaLaajuus (3 op)
Tunnus: CA00DA70
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan kestävän kehityksen mukaisella toiminnalla. Opiskelija osaa kehittää ruokapalvelujen toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa suunnitella ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja, sekä edistää niiden hiilineutraaliutta. Opiskelija osaa määritellä, mitä ruokahävikki on sekä analysoida ruokahävikin syntyyn liittyviä syitä ja kehittää ruokapalvelujen hävikinhallintaa. Opiskelija saa valmiudet osallistaa asiakkaat vastuullisuustyöhön sekä työkaluja ruokapalveluiden vastuullisuussuunnitelman laatimiseen.
Sisältö
Kestävä kehitys ammattikeittiössä
Vastuulliset elintarvike-, käyttötavara- ja palveluhankinnat
Kestävä ateria- ja ruokalistasuunnittelu ja hiilijalanjäljen arviointi
Ruokahävikki ammattikeittiössä
Kestävä jätteiden kierrätys ja lajittelu
Kestävä puhtaanapito
Energiatehokkuus ammattikeittiössä
Ruokapalvelujen vastuullisuussuunnitelma
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa selittää, mitä osaamista tarvitaan, kun suunnitellaan ja kehitetään ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä, kuinka hiilineutraaliutta edistetään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on hyvät valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
Opettaja
- Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
RESTO24Restonomi (AMK), Päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan kestävän kehityksen mukaisella toiminnalla. Opiskelija osaa kehittää ruokapalvelujen toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa suunnitella ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja, sekä edistää niiden hiilineutraaliutta. Opiskelija osaa määritellä, mitä ruokahävikki on sekä analysoida ruokahävikin syntyyn liittyviä syitä ja kehittää ruokapalvelujen hävikinhallintaa. Opiskelija saa valmiudet osallistaa asiakkaat vastuullisuustyöhön sekä työkaluja ruokapalveluiden vastuullisuussuunnitelman laatimiseen.
Sisältö
Kestävä kehitys ammattikeittiössä
Vastuulliset elintarvike-, käyttötavara- ja palveluhankinnat
Kestävä ateria- ja ruokalistasuunnittelu ja hiilijalanjäljen arviointi
Ruokahävikki ammattikeittiössä
Kestävä jätteiden kierrätys ja lajittelu
Kestävä puhtaanapito
Energiatehokkuus ammattikeittiössä
Ruokapalvelujen vastuullisuussuunnitelma
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Luennot, monivalintatestit, essee
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyömäärä 81 h, josta lähipetusta 16 h, itsenäistä opiskelua 65 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa selittää, mitä osaamista tarvitaan, kun suunnitellaan ja kehitetään ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä, kuinka hiilineutraaliutta edistetään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on hyvät valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, monivalintatestit, essee
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 15.03.2024
Ajoitus
25.03.2024 - 12.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
Opettaja
- Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan kestävän kehityksen mukaisella toiminnalla. Opiskelija osaa kehittää ruokapalvelujen toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa suunnitella ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja, sekä edistää niiden hiilineutraaliutta. Opiskelija osaa määritellä, mitä ruokahävikki on sekä analysoida ruokahävikin syntyyn liittyviä syitä ja kehittää ruokapalvelujen hävikinhallintaa. Opiskelija saa valmiudet osallistaa asiakkaat vastuullisuustyöhön sekä työkaluja ruokapalveluiden vastuullisuussuunnitelman laatimiseen.
Sisältö
Kestävä kehitys ammattikeittiössä
Vastuulliset elintarvike-, käyttötavara- ja palveluhankinnat
Kestävä ateria- ja ruokalistasuunnittelu ja hiilijalanjäljen arviointi
Ruokahävikki ammattikeittiössä
Kestävä jätteiden kierrätys ja lajittelu
Kestävä puhtaanapito
Energiatehokkuus ammattikeittiössä
Ruokapalvelujen vastuullisuussuunnitelma
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, osaamistestit ja essee 3 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 h itsenäistä verkko-opetusta
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa selittää, mitä osaamista tarvitaan, kun suunnitellaan ja kehitetään ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä, kuinka hiilineutraaliutta edistetään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on hyvät valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamistestit ja essee
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
Opettaja
- Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan kestävän kehityksen mukaisella toiminnalla. Opiskelija osaa kehittää ruokapalvelujen toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa suunnitella ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja, sekä edistää niiden hiilineutraaliutta. Opiskelija osaa määritellä, mitä ruokahävikki on sekä analysoida ruokahävikin syntyyn liittyviä syitä ja kehittää ruokapalvelujen hävikinhallintaa. Opiskelija saa valmiudet osallistaa asiakkaat vastuullisuustyöhön sekä työkaluja ruokapalveluiden vastuullisuussuunnitelman laatimiseen.
Sisältö
Kestävä kehitys ammattikeittiössä
Vastuulliset elintarvike-, käyttötavara- ja palveluhankinnat
Kestävä ateria- ja ruokalistasuunnittelu ja hiilijalanjäljen arviointi
Ruokahävikki ammattikeittiössä
Kestävä jätteiden kierrätys ja lajittelu
Kestävä puhtaanapito
Energiatehokkuus ammattikeittiössä
Ruokapalvelujen vastuullisuussuunnitelma
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Luennot, osaamistestit ja essee
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä yhteensä 81 h, josta itsenäistä opiskelua 65 h ja hybridiopetusta 16 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa selittää, mitä osaamista tarvitaan, kun suunnitellaan ja kehitetään ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä, kuinka hiilineutraaliutta edistetään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on hyvät valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamistestit, essee ja aktiivinen osallistuminen
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 22.02.2023
Ajoitus
27.03.2023 - 14.05.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
Opettaja
- Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
MRESTO23Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan kestävän kehityksen mukaisella toiminnalla. Opiskelija osaa kehittää ruokapalvelujen toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa suunnitella ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja, sekä edistää niiden hiilineutraaliutta. Opiskelija osaa määritellä, mitä ruokahävikki on sekä analysoida ruokahävikin syntyyn liittyviä syitä ja kehittää ruokapalvelujen hävikinhallintaa. Opiskelija saa valmiudet osallistaa asiakkaat vastuullisuustyöhön sekä työkaluja ruokapalveluiden vastuullisuussuunnitelman laatimiseen.
Sisältö
Kestävä kehitys ammattikeittiössä
Vastuulliset elintarvike-, käyttötavara- ja palveluhankinnat
Kestävä ateria- ja ruokalistasuunnittelu ja hiilijalanjäljen arviointi
Ruokahävikki ammattikeittiössä
Kestävä jätteiden kierrätys ja lajittelu
Kestävä puhtaanapito
Energiatehokkuus ammattikeittiössä
Ruokapalvelujen vastuullisuussuunnitelma
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, monivalintatestit, essee
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan kokonaistyömäärä 108 h verkko-opetusta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus, monivalintatestit, essee
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa selittää, mitä osaamista tarvitaan, kun suunnitellaan ja kehitetään ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä, kuinka hiilineutraaliutta edistetään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on hyvät valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 09.04.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK)
Opettaja
- Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
-
RESTO22Restonomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, mitä tarkoitetaan kestävän kehityksen mukaisella toiminnalla. Opiskelija osaa kehittää ruokapalvelujen toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa suunnitella ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja, sekä edistää niiden hiilineutraaliutta. Opiskelija osaa määritellä, mitä ruokahävikki on sekä analysoida ruokahävikin syntyyn liittyviä syitä ja kehittää ruokapalvelujen hävikinhallintaa. Opiskelija saa valmiudet osallistaa asiakkaat vastuullisuustyöhön sekä työkaluja ruokapalveluiden vastuullisuussuunnitelman laatimiseen.
Sisältö
Kestävä kehitys ammattikeittiössä
Vastuulliset elintarvike-, käyttötavara- ja palveluhankinnat
Kestävä ateria- ja ruokalistasuunnittelu ja hiilijalanjäljen arviointi
Ruokahävikki ammattikeittiössä
Kestävä jätteiden kierrätys ja lajittelu
Kestävä puhtaanapito
Energiatehokkuus ammattikeittiössä
Ruokapalvelujen vastuullisuussuunnitelma
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Luennot, monivalintatestit, essee
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyömäärä 81 h, josta lähiopetusta 16 h, itsenäistä opiskelua 65 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelija osaa selittää, mitä osaamista tarvitaan, kun suunnitellaan ja kehitetään ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä, kuinka hiilineutraaliutta edistetään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja osaa kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on hyvät valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää kestävän kehityksen käsitteen sisällön ja kehittää ammattikeittiön toiminnan laatua ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestäväksi. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet suunnitella ja kehittää ilmastokestäviä ja vastuullisia ruokapalveluja sekä edistää niiden hiilineutraaliutta yhdessä asiakkaiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (läsnäolovaatimus 80 %), monivalintatestit, essee