Siirry suoraan sisältöön

Matkailuyrityksen kehittäminen tiedon avullaLaajuus (5 op)

Tunnus: CA00CL50

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa standardoida matkailupalvelun eri osa-alueet ja osaa selittää laadun kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa.
Opiskelijaa osaa analysoida liiketoiminnasta kertyvää informaatiota ja rakentamaan sen pohjalta kehittämissuunnitelman case-yritykseen.
Opiskelijaa osaa soveltaa yhtä tai useampaa strategisen johtamisen viitekehystä käytäntöön.
Opiskelija osaa luoda kehitystä seuraavan mittariston ja toimintamallin case-yritykseen

Sisältö

Matkailutuotteiden laatujärjestelmät
Matkailupalveluiden standardointi ja laadun mittaaminen
Strategisen johtamisen viitekehykset käytännössä
Matkailupalveluiden tuottojohtaminen osana strategista suunnittelua
Suoritusindikaattorit matkailuyrityksessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kehittää matkailupalvelun laatuelementtejä.
Opiskelija osaa nimetä strategisen johtamisen viitkehyksiä ja laatujohtamisen malleja ja nimetä kehitetystä vaativia kohteita Case-yrityksessä.
Opiskelija osaa nimetä strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja.
Opiskelija osaa selittää tuottojohtamisen periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnittella ja kehittää matkailupalveluita ja luokitella niiden laadun eri elementtejä.
Opiskelija osaa selittää strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja käytäntöön ja muodostaa niiden pohjalta kehittämisuunnitelman Case-yritykseen.
Opiskelija osaa luokitella strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja.
Opiskelija osaa selittää tuottojohtamisen periaatteiden vaikutuksia yrityksen operatiivisen toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella, kehittää ja standardoida laadukkaita matkailupalveluita.
Opiskelija osaa analysoida strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen mallien vaikutusta käytäntöön ja muodostaa niiden pohjalta kehittämisuunnitelman Case-yritykseen.
Opiskelija osaa luoda kehittämisuunnittelman implementointia tukevat suoritusindikaattorit.
Opiskelija osaa luokitella strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja
Opiskelija osaa soveltaa tuottojohtamisen periaatteita käytäntöön.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 05.03.2025

Ajoitus

13.03.2025 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

UUSI SeAMK Restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Sanna Jyllilä
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
  • Ristiinopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • RESTO22
    Restonomi (AMK)
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
  • Ristiinopiskelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa standardoida matkailupalvelun eri osa-alueet ja osaa selittää laadun kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa.
Opiskelijaa osaa analysoida liiketoiminnasta kertyvää informaatiota ja rakentamaan sen pohjalta kehittämissuunnitelman case-yritykseen.
Opiskelijaa osaa soveltaa yhtä tai useampaa strategisen johtamisen viitekehystä käytäntöön.
Opiskelija osaa luoda kehitystä seuraavan mittariston ja toimintamallin case-yritykseen

Sisältö

Matkailutuotteiden laatujärjestelmät
Matkailupalveluiden standardointi ja laadun mittaaminen
Strategisen johtamisen viitekehykset käytännössä
Matkailupalveluiden tuottojohtaminen osana strategista suunnittelua
Suoritusindikaattorit matkailuyrityksessä

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus. Luennot, itsenäinen ja ryhmässä työskentely. Oppimateriaalit ovat Moodlessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on toimeksianto. Yritykselle laaditaan ryhmätyönä kehittämissuunnitelma.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/ op = yht. 135 h.
Luennot 9 h, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu.

Sisällön jaksotus

Teema 1. Tiedolla johtaminen matkailualalla
Teema 2. Strateginen ja operatiivinen johtaminen
Teema 3. Tiedolla johdetut tuotteet ja elämykset

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kehittää matkailupalvelun laatuelementtejä.
Opiskelija osaa nimetä strategisen johtamisen viitkehyksiä ja laatujohtamisen malleja ja nimetä kehitetystä vaativia kohteita Case-yrityksessä.
Opiskelija osaa nimetä strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja.
Opiskelija osaa selittää tuottojohtamisen periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnittella ja kehittää matkailupalveluita ja luokitella niiden laadun eri elementtejä.
Opiskelija osaa selittää strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja käytäntöön ja muodostaa niiden pohjalta kehittämisuunnitelman Case-yritykseen.
Opiskelija osaa luokitella strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja.
Opiskelija osaa selittää tuottojohtamisen periaatteiden vaikutuksia yrityksen operatiivisen toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella, kehittää ja standardoida laadukkaita matkailupalveluita.
Opiskelija osaa analysoida strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen mallien vaikutusta käytäntöön ja muodostaa niiden pohjalta kehittämisuunnitelman Case-yritykseen.
Opiskelija osaa luoda kehittämisuunnittelman implementointia tukevat suoritusindikaattorit.
Opiskelija osaa luokitella strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja
Opiskelija osaa soveltaa tuottojohtamisen periaatteita käytäntöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämissuunnitelman arviointi (hyl,1-5).
Vertaispalaute ryhmissä.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 14.03.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK)
Opettaja
  • Sanna Jyllilä
Opiskelijaryhmät
  • MRESTO21
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus
  • RESTO20
    Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
  • MRESTO22
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus
  • RESTO21
    Restonomi (AMK)
  • MRESTO20
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija osaa standardoida matkailupalvelun eri osa-alueet ja osaa selittää laadun kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa.
Opiskelijaa osaa analysoida liiketoiminnasta kertyvää informaatiota ja rakentamaan sen pohjalta kehittämissuunnitelman case-yritykseen.
Opiskelijaa osaa soveltaa yhtä tai useampaa strategisen johtamisen viitekehystä käytäntöön.
Opiskelija osaa luoda kehitystä seuraavan mittariston ja toimintamallin case-yritykseen

Sisältö

Matkailutuotteiden laatujärjestelmät
Matkailupalveluiden standardointi ja laadun mittaaminen
Strategisen johtamisen viitekehykset käytännössä
Matkailupalveluiden tuottojohtaminen osana strategista suunnittelua
Suoritusindikaattorit matkailuyrityksessä

Opetusmenetelmät

Hybridiopetus. Luennot, itsenäinen ja ryhmässä työskentely. Oppimateriaalit ovat Moodlessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on toimeksianto. Yritykselle laaditaan ryhmätyönä kehittämissuunnitelma.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/ op = yht. 135 h.
Luennot 21 h, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu.

Sisällön jaksotus

Teema 1. Tiedolla johtaminen matkailualalla
Teema 2. Strateginen ja operatiivinen johtaminen
Teema 3. Tiedolla johdetut tuotteet ja elämykset

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kehittää matkailupalvelun laatuelementtejä.
Opiskelija osaa nimetä strategisen johtamisen viitkehyksiä ja laatujohtamisen malleja ja nimetä kehitetystä vaativia kohteita Case-yrityksessä.
Opiskelija osaa nimetä strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja.
Opiskelija osaa selittää tuottojohtamisen periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnittella ja kehittää matkailupalveluita ja luokitella niiden laadun eri elementtejä.
Opiskelija osaa selittää strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja käytäntöön ja muodostaa niiden pohjalta kehittämisuunnitelman Case-yritykseen.
Opiskelija osaa luokitella strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja.
Opiskelija osaa selittää tuottojohtamisen periaatteiden vaikutuksia yrityksen operatiivisen toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella, kehittää ja standardoida laadukkaita matkailupalveluita.
Opiskelija osaa analysoida strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen mallien vaikutusta käytäntöön ja muodostaa niiden pohjalta kehittämisuunnitelman Case-yritykseen.
Opiskelija osaa luoda kehittämisuunnittelman implementointia tukevat suoritusindikaattorit.
Opiskelija osaa luokitella strategisen johtamisen viitekehyksiä ja laatujohtamisen malleja
Opiskelija osaa soveltaa tuottojohtamisen periaatteita käytäntöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämissuunnitelman arviointi (hyl,1-5).
Vertaispalaute ryhmissä.