Siirry suoraan sisältöön

OpiskeluterveydenhuoltoLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00DC72

Osaamistavoitteet

Opiskelija
*tuntee opiskeluterveydenhuoltoa ohjaavat lait, säädökset ja suositukset sekä toimintaa ohjaavan palvelujärjestelmän sisällöt. *osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskeluhuollon terveystarkastuksia ja asiakkaan terveyden, kasvun ja kehityksen seurantaa.
*osaa tukea asiakasta terveyttä edistäviin valintoihin.
*osaa tukea tarpeen mukaan asiakkaan perhettä.
*osaa huomioida yksilöllisesti asiakkaan opiskeluympäristön ja tulevan työn terveysriskejä.
*osaa arvioida asiakkaan erityisen tuen tarpeen ja ohjata siinä, sekä osaa ohjata jatkohoitoon tarvittaessa.
*osaa edistää turvallista opiskeluyhteisöä ja -ympäristöä yhteistyössä oppilaitoksen muun henkilökunnan ja eri sidosryhmien kanssa.
*osaa toimia moniammatillisesti opiskeluterveydenhuollossa.

Sisältö

Opiskeluterveydenhuollon palvelut ja niitä ohjaavat lait, säädökset ja suositukset.
Opiskelijan terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi. Opiskelijan terveyden edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Kouluterveyskyselyt.
Opiskeluterveydenhoitajan ensiaputoiminta ja tarpeen mukaiset vastaanotot
Oppilaitoksen oppilashuoltoon ja muuhun sen toimintaan osallistuminen.
Opiskelijan erityisen tuen tarpeen varhainen tunnistaminen. Moniammatillinen yhteistyö ja jatkohoitoon ohjaus.
Yhteistyö opiskelijan perheen kanssa

Yhteistyö muun oppilaitoksen henkilökunnan kanssa turvallisen ja terveellisen oppilaitos- ja opiskeluyhteisön ja –ympäristön edistämiseksi.

Opiskelijan opiskeluympäristön ja tulevan työn terveysriskit.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään tarpeenmukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään tarpeenmukaisesti ja monipuolisesti terveydenhoitotyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
-toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita