Terveydenhoitaja (AMK), Päivätoteutus: TH23
Tunnus: TH23
Kuvaus
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS, OSAAMISALUEET JA AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa (240 op) koulutuksen rakenne perustuu sekä yleisiin että terveydenhoitajan / sairaanhoitajan ammattikohtaisiin kompetensseihin. Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija saa sekä yleissairaanhoitajan valmiudet (tiedot, taidot ja asenteen) että terveydenhoitajan valmiudet toimia hoitotyön asiantuntijana erilaissa hoitotyön ja terveydenhoitotyön toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä ja moniammatillisen tiimin kanssa. Koulutuksen tavoitteena on myös, että terveydenhoitaja osaa vastuullisesti kehittää omaa toimintaa ja alaa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen.
Terveydenhoitajaopiskelija syventää ja laajentaa osaamistaan terveydenhoitotyön syventävien ammattiopintojen alueella opintojen viimeisenä lukuvuotena (=60 op). Terveydenhoitajakoulutus (240 op) oikeuttaa toimimaan paitsi laillistettuna sairaanhoitajana mm. julkisella sektorilla (perusterveydenhuollossa tai erikoissairaanhoidossa), yksityisellä tai järjestösektorilla, myös terveydenhoitotyön asiantuntijana eri ikäisten neuvoloissa, kouluterveydenhuollossa, opiskelijaterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, ympäristöterveydenhuollossa, kotihoidossa, perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalihuollossa sekä yksityisen ja 3. sektorin alueilla. Terveydenhoitajat tukevat, hoitavat ja ohjaavat eri- ikäisiä terveitä ja sairaita ihmisiä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä.
Kaikki Terveydenhoitaja- /sairaanhoitajakoulutukseen kuuluvat opinnot hyväksytysti suorittanut saa oikeuden harjoittaa terveydenhoitajan / sairaanhoitajan ammattia laillisesti hakemalla rekisteröitymisen Valviran ylläpitämään ammatinharjoittamisrekisteriin. Terveydenhoitajat (AMK) laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi myös sairaanhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset sekä sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa käytetään sosio-konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset sekä tutkivan oppimisen oppimismenetelmät edistävät opiskelijan näyttöön perustuvan hoitotyön oppimista. Oppimismenetelminä käytetään monipuolisesti eri oppimismenetelmiä: teoriaopintoja, digitaalisia oppimisympäristöjä, taitopajoja, simulaatioharjoituksia ja muita harjoituksia. Verkko-opiskelu tukee hoitotyön osaamisen kehittymistä. Opinnoissa on myös itsenäistä opiskelua. Opintoja voi olla myös englannin kielellä. Opintoja voi suorittaa myös ulkomaan vaihdossa henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti. Opiskelija voi suorittaa opintojaan myös SeAMKin monialaisessa SeAMKPro-oppimisympäristössä henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti.
Ohjattu harjoittelu ( 98 op) tapahtuu hoitotyön ja terveydenhoitotyön erilaissa toimintaympäristöissä tai projekteissa. Ohjatussa harjoittelussa terveydenhoitajahoitajaopiskelija liittää yhteen hoitotyön teoriatietoja ja käytännön tilanteiden tuottamia tietoja. Ohjattu harjoittelu toteutuu erilaisten harjoitteluympäristöjen hoitotyön luonteen mukaisissa työvuoroissa (esimerkiksi kolmivuorotyössä).
Terveydenhoitaja - tutkinto-ohjelman (240 op) opinnot sisältävät
- SeAMKin yhteisiä perusopintoja 20 op
- Sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja 8 op
- Tutkinto-ohjelmakohtaisia opintoja 209 op, josta opinnäytetyö 15 op.
- Vapaasti valittavia opintoja 3 op
Opinnäytetyö (15 op) toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa soveltamalla näyttöön perustuvaa hoitotieteellistä tietoa. Opinnäytetyö tehdään tavallisesti parityönä.
Terveydenhoitajatutkintoon (240 op) kuuluu yleissairaanhoitajan osaamiskoe sekä opintojaksokohtaisia kliinisen ydinosaamisen kokeita.
SeAMKin terveydenhoitajakoulutuksessa opiskelija voi osallistua kansainvälisiin opiskelijavaihtoihin eri vaihto-ohjelmien kautta. Hän voi suorittaa opintoja myös kansainvälisissä intensiiviopinnoissa.
Terveydenhoitajaopiskelija voi aktiivisesti toimia yhteistyössä ulkomailta tulevien kv-opiskelijoiden ja maahanmuuttajien keskuudessa esimerkiksi keräämällä vapaasti valittavia opintoja toiminnasta heidän parissaan. Opiskelija hyödyntää vieraskielistä oppimateriaalia ja virtuaalioppimisympäristöjä osana kansainvälistä toimintaa.
Opiskelija tekee monipuolista yhteistyötä erilaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen organisaatioiden kanssa esimerkiksi harjoittelujaksojen, projektiopintojen ja opinnäytetyön yhteydessä.Opiskelija voi tehdä yhteistyötä muiden alojen opiskelijoiden ja kv-opiskelijoiden kanssa erilaisissa projekteissa, kv-vaihdossa, SeAMKPro-opinnoissa ja opinnäytetyön yhteydessä.
Opetussuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin:
Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen. Terveydenhoitajan koulutus perustuu näyttöön perustuvan hoitotyön oppimiseen, joka on koulutuksen yksi punaisista langoista. Tiedon etsiminen ja käyttäminen ovat olennainen osa tätä oppimista kaikissa opinnoissa.
Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana. Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan ammatti on kansainvälinen ammatti, siksi koulutuksen sisällöissä tulee esille monikulttuurisuus, eri kulttuuritaustaisten ihmisten kohtaaminen hoitotyössä, vieraskielinen opetus ja oppimateriaali, kv-vaihdot, kv-tutorina toimiminen sekä kotikansainvälistyminen.
Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa. Yrittäjämäisesti toimiminen on tärkeä osa sairaanhoitajan ammatissa. Opintojen sisällöissä on sisäistä ja ulkoista yrittäjyyttä sekä talous-ajattelua tukemassa sairaanhoitajan yrittäjyyttä. Palvelurakenteiden uudistamisessa yksityinen sektori ja 3. sektori ovat tulevaisuudessa suuria palvelujen tuottajia ja se otetaan huomioon opintojen sisällöissä.
Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona. Koulutuksen sisällöissä kestävän kehitys tulee esiin eri näkökulmista eri vaiheissa koulutusta.
Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekö elinikäinen oppiminen.
Uraohjauksen malli on selkeästi koulutuksen eri vaiheiden Sairaanhoitajan/terveyden ammatti ja urakehitys opintojaksoissa.
Lisätiedot
Mikäli harjoittelupaikassa hoidetaan alaikäisiä potilaita opiskelijan tulee näyttää rikostaustaote ennen harjoittelun aloittamista.
Osaamistavoitteet
Suomeksi
Terveydenhoitaja/ Sairaanhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelman osaamistavoitteet kompetenssialueittain:
Y1 Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta
Y2 Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen
Y3 Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen
Y4 Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
Y5 Kansainvälistymisosaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia
Y6 Yrittäjyysosaaminen
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet
- osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä
Y7 Laadunhallintaosaaminen
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät
- opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset
Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset ja sisällöt (180 op / 210 op)
SH1) Ammatillisuus ja eettisyys
Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
Kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
Omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen työskentelyyn.
Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia tukimuotoja.
Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.
Osaa noudattaa työturvallisuusohjeita.
SH2) Asiakaslähtöisyys
Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
Osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.
Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/ potilaita yksilöllisesti.
SH3) Kommunikointi ja moniammatillisuus
Osaa viestiä ammatillisesti.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
Osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
SH4) Terveyden edistäminen
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Sh5) Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
Toiminnan priorisointi ja organisointi
Itsensä johtaminen ja tilanne johtaminen
Osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
Osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
Kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti.
SH6) Informaatioteknologia ja kirjaaminen
Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
Osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön (hoidon) tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL) sekä tuottaa hoitotyön yhteenvedon.
Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
Osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena.
SH7) Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
Osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
Tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
SH8) Kliininen hoitotyö
Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa.
Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa.
Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
Hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
Osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
SH9) Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
Osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
Osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
Osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
SH10) Yrittäjyys ja kehittäminen
Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään.
Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
Hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
Kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis- innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.
SH11) Laadun varmistus
Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.
Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.
SH12) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
SH13) Potilas- ja asiakasturvallisuus
Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
Osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden.
Osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
Osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
Ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin.
Terveydenhoitajan osaamisalueet ovat:
TH1) Sairaanhoidollinen osaaminen (ks. YleisSh-kompetenssit yllä)
TH2) Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
Osaa edistää yksilön, perheen ja yhteisön terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistä sairauksia
Osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi.
Osaa auttaa yksilöä, perhettä ja yhteisöä tunnistamaan voimavarojaan sekä terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä.
Osaa valita ja käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla.
Osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa työssään sekä hyödyntää monialaisuutta.
Toimii ammattieettisten periaatteiden mukaan.
TH3) Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
Osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
Pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
Toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
Pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
Osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
Ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
TH4) Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
Osaa ottaa työssään huomioon erilaisia terveyttä vahvistavia ja uhkaavia ympäristötekijöitä.
Osaa edistää eri-ikäisten asiakkaiden terveellistä, turvallista ja esteetöntä ympäristöä.
Osaa toimia työssään ekologisesti
TH5) Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
Osaa tunnistaa yhteiskunnan haasteita ja toimia niiden edellyttämällä tavalla asiakkaidensa terveyttä edistäen.
Osaa osallistua väestön terveyttä ja hyvinvointia koskevaan keskusteluun
TH6) Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen
Osallistuu terveydenhoitotyön palveluiden arvioimiseen ja kehittämiseen yhteistyössä muiden asiantuntijoiden ja asiakkaiden kanssa.
Kehittää terveydenhoitotyötä näyttöön perustuen yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien.
Ylläpitää tietoisuuttaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään.
Arvioi ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti.
.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TH23-1001 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1002 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00CG82 | Opiskelu ammattikorkeakoulussa | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00CG83 | Urasuunnittelu ja kansainvälisyys | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1003 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00CL55 | Yrittäjyyden perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1004 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1005 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00CS48 | Englanti | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00CS50 | Ruotsi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
VI00CS52 | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
VI00CS54 | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1006 |
TERVEYDENHOITAJA (AMK) TUTKINTO-OHJELMAKOHTAISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
211 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1007 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus
(Valitaan kaikki) |
7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
BD00CN78 | Sosiaali- ja terveydenhuollon organisointi ja palvelujen tuottaminen Suomessa | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN80 | Johtaminen, työntekijyysosaaminen ja laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN82 | Digitalisaatio ja eTerveys sosiaali- ja terveyspalveluissa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1008 |
Näyttöön perustuva hoitotyö ja päätöksenteko
(Valitaan kaikki) |
7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN62 | Näyttöön perustuva hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN64 | Hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN66 | Tiedonhankinta 1-2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||||
TH23-1009 |
Asiakas- ja väestölähtöinen terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki) |
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
BD00CY86 | Kansallinen ja globaali väestön terveys sekä terveyttä edistävä hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN76 | Opetus- ja ohjausosaaminen sekä omahoidon tukeminen | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY87 | Terveyden edistämisen ja projektitoiminnan ohjattu harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1010 |
Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan turvallinen lääke- ja nestehoito-osaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN84 | Lääkehoito ja lääkelaskenta | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
SH00DB35 | Lääke- ja nestehoito | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN88 | Farmakologia | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
TH23-1011 |
Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen
(Valitaan kaikki) |
32 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN58 | Ammatilliset vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN60 | Eettisyys hoitotyössä | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN90 | Anatomia ja fysiologia | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CS13 | Ravitsemustiede | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00DB38 | Mikrobiologia, tartuntatautien hoitotyö ja rokottaminen | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CN96 | Kliiniset tutkimukset sekä säteilysuojelu ja radiologiset tutkimukset | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CO12 | Hoitotyötä tukevat lääketieteelliset aineet | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||
SH00CN92 | Kliinisen hoitotyön perustaidot, kuntouttava hoitotyö ja ensiapu | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
SH00CO26 | Kliinisen hoitotyön perustaitojen ohjattu harjoittelu | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1012 |
Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan näyttöön perustuva kliininen osaaminen 1.
(Valitaan kaikki) |
22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CN98 | Sisätautipotilaan hoitotyö | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
SH00CO04 | Ikääntyneen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CS09 | Palliatiivisen ja saattohoitopotilaan hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CS10 | Erityistä tukea tarvitsevan hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY78 | Harjoittelu: Sisätautien hoitotyön ohjattu harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY80 | Harjoittelu: Ikääntyneiden hoitotyön ohjattu harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1013 |
Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan näyttöön perustuva kliininen osaaminen 2.
(Valitaan kaikki) |
22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CO00 | Kirurginen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CS21 | Perioperatiivinen hoitotyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY88 | Vastaanotto- ja polikliininen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY89 | Hoitotyö akuuteissa ja kriittissä tilanteissa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY81 | Harjoittelu: Operatiivisen hoitotyön ohjattu harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY82 | Harjoittelu: Vastaanotto- / polikliinisen hoitotyön tai akuuttihoitotyön ohjattu harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1014 |
Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan näyttöön perustuva kliininen osaaminen 3.
(Valitaan kaikki) |
22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CS11 | Naistentautien hoitotyö, perhesuunnittelu ja äitiyshoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CO06 | Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CO02 | Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyö | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY83 | Harjoittelu: Lasten ja nuorten hoitotyön ohjattu harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY84 | Harjoittelu: Mielenterveyshoitotyön ohjattu harjoittelu | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1015 |
Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan kliinistä osaamista syventävät harjoittelut
(Valitaan kaikki) |
8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY85 | Valinnainen ohjattu hoitotyön harjoittelu kansainvälisessä vaihdossa tai kotimaassa henkilökohtaisen suunnitelman mukaan | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CY97 | Terveydenhoitajan / Sairaanhoitajan osaamisen kehittyminen + valtakunnallinen osaamiskoe | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1016 |
Terveydenhoitajan /Sairaanhoitajan näyttöön perustuva syventävä osaaminen ja työelämälähtöinen opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
SH00CS26 | Opinnäytetyön suunnitelma | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
SH00CS24 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SH00CT94 | Opinnäytetyön raportointi, esittäminen ja kypsyyskoe | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1017 |
Terveydenhoitajatyön syventävät opinnot
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC63 | Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC64 | WHO:n / Unicefin imetysohjaajakoulutus | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC65 | Rokotusosaamisen perusteet ja syventäminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC66 | Yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC67 | Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC68 | Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitotyö | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC69 | Kouluikäisen ja hänen perheensä terveydenhoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC72 | Opiskeluterveydenhuolto | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC70 | Työikäisen ja hänen perheensä terveydenhoitotyö | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC71 | Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitotyö | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1018 |
Terveydenhoitajatyön harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH00DC73 | Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyön harjoittelu | 7 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.8 | 1.8 | ||||||||||||||||||||||||
TH00DC74 | Lapsen ja hänen perheensä terveydenhoitajatyön harjoittelu | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00DC75 | Kouluikäisen ja opiskelijaterveydenhuollon terveydenhoitajatyön harjoittelu | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00DC76 | Työikäisen ja hänen yhteisönsä terveydenhoitajatyön harjoittelu | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TH00CT54 | Terveydenhoitajatyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1019 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 3) |
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TH23-1020 |
Monialaiset työelämäprojektit
(Valitaan kaikki) |
0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00CU09 | Perspectives on Health promotion in Finland and Japan | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
KG00CO40 | Englantia AMK-opintoihin | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
BD00CN23 | Käytännön anatomiaa ja fysiologiaa | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
XX00CI39 | Diabetes, syvennä 1 tyypin ja 2 tyypin diabeetikon ohjausosaamistasi | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
KG00CO44 | Akuutit tilanteet hoitotyössä | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
BA00CW42 | Ready for Take Off | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
8D00CY68 | Farmakologiaa hoitotyön arkeen | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 24 | 59 | 62 | 63.5 | 17.5 | 24 | 27.5 | 31.5 | 29 | 33 | 28 | 35.5 | 17.5 | 8.2 | 8.2 | 8.2 | 13.9 | 13.9 | 10.6 | 10.6 | 10.6 | 14.5 | 14.5 | 11 | 11 | 11 | 14 | 14 | 12 | 12 | 12 | 8.8 | 8.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Yleiset kompetenssit (AMK)
Terveydenhoitaja kompetenssit
amk:tutkintoon johtava koulutus
Sairaanhoitaja kompetenssit 2021