Työikäisen ja hänen perheensä terveydenhoitotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CH23
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan työikäisen ja työyhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Lisäksi hän osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia työikäisen terveyteen ja työkykyyn. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä tehdä tarvittavia kehittämisehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden ja työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa työyhteisöissä sekä eri yhteistyöverkostoissa. Opiskelija osaa toteuttaa työterveyspainotteista sairaanhoitoa.
Sisältö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin. Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, korvauskäytäntö. Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät). Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus. Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta. Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta. Terveydellisten olosuhteiden arviointi, voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät. Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit. Työsuojelu ja ergonomia. Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä. Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 31.12.2024
Ajoitus
06.01.2025 - 09.03.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Terhi Hirsimäki
- Anita Keski-Hirvi
Opiskelijaryhmät
-
TH22Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan työikäisen ja työyhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Lisäksi hän osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia työikäisen terveyteen ja työkykyyn. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä tehdä tarvittavia kehittämisehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden ja työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa työyhteisöissä sekä eri yhteistyöverkostoissa. Opiskelija osaa toteuttaa työterveyspainotteista sairaanhoitoa.
Sisältö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin. Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, korvauskäytäntö. Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät). Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus. Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta. Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta. Terveydellisten olosuhteiden arviointi, voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät. Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit. Työsuojelu ja ergonomia. Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä. Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 10.03.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marika Toivonen
- Terhi Hirsimäki
- Anita Keski-Hirvi
- Mika Wallin
Opiskelijaryhmät
-
TH21Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan työikäisen ja työyhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Lisäksi hän osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia työikäisen terveyteen ja työkykyyn. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä tehdä tarvittavia kehittämisehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden ja työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa työyhteisöissä sekä eri yhteistyöverkostoissa. Opiskelija osaa toteuttaa työterveyspainotteista sairaanhoitoa.
Sisältö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin. Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, korvauskäytäntö. Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät). Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus. Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta. Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta. Terveydellisten olosuhteiden arviointi, voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät. Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit. Työsuojelu ja ergonomia. Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä. Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 12.03.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marika Toivonen
- Terhi Hirsimäki
- Anita Keski-Hirvi
Opiskelijaryhmät
-
TH20Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan työikäisen ja työyhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Lisäksi hän osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia työikäisen terveyteen ja työkykyyn. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä tehdä tarvittavia kehittämisehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden ja työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa työyhteisöissä sekä eri yhteistyöverkostoissa. Opiskelija osaa toteuttaa työterveyspainotteista sairaanhoitoa.
Sisältö
Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin. Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, korvauskäytäntö. Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät). Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus. Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta. Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta. Terveydellisten olosuhteiden arviointi, voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät. Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit. Työsuojelu ja ergonomia. Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä. Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta.
Oppimateriaalit
Moodle-oppimisympäristö sisältää materiaalit ja lisämateriaalia
Opettajan osoittama kirjallisuus ja säädökset
Opetusmenetelmät
Alkukoe
Teoriaopetusta
Laboraatioita (mm. työpaikkakäynnit, terveystarkastuksen suorittaminen)´
Raportoimiset (sekä suullinen että kirjallinen)
Loppukoe (keskustelutentti)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu 7 op (5 viikkoa työterveyshuoltoyksikössä syventävien harjoittelujen osana)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen tapaukskohtaisesti
Sisällön jaksotus
Toteutus ajoittuu alkuvuoteen viikoille 2-10.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Alkukoe ja tehtävä hyväksytty / täydennettävä
Terveystarkastussuunnitelma numeerinen arviointi (kriteerit käydään läpi tunnilla)
Työpaikkakäynti Hyväksytty / täydennettävä
Keskustelutentti numeerinen arviointi (kriteerit käydään läpi tunnilla)