Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen ja hänen perheensä terveydenhoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CH23

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan työikäisen ja työyhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Lisäksi hän osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia työikäisen terveyteen ja työkykyyn. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä tehdä tarvittavia kehittämisehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden ja työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa työyhteisöissä sekä eri yhteistyöverkostoissa. Opiskelija osaa toteuttaa työterveyspainotteista sairaanhoitoa.

Sisältö

Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin. Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, korvauskäytäntö. Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät). Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus. Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta. Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta. Terveydellisten olosuhteiden arviointi, voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät. Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit. Työsuojelu ja ergonomia. Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä. Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 10.03.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Marika Toivonen
  • Terhi Hirsimäki
  • Anita Keski-Hirvi
  • Mika Wallin
Opiskelijaryhmät
  • TH21
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan työikäisen ja työyhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Lisäksi hän osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia työikäisen terveyteen ja työkykyyn. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä tehdä tarvittavia kehittämisehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden ja työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa työyhteisöissä sekä eri yhteistyöverkostoissa. Opiskelija osaa toteuttaa työterveyspainotteista sairaanhoitoa.

Sisältö

Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin. Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, korvauskäytäntö. Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät). Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus. Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta. Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta. Terveydellisten olosuhteiden arviointi, voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät. Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit. Työsuojelu ja ergonomia. Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä. Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Marika Toivonen
  • Terhi Hirsimäki
  • Anita Keski-Hirvi
Opiskelijaryhmät
  • TH20
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti suunnitellessaan ja toteuttaessaan työikäisen ja työyhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä. Lisäksi hän osaa arvioida työn, työyhteisöjen ja -ympäristöjen vaikutuksia työikäisen terveyteen ja työkykyyn. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sekä tehdä tarvittavia kehittämisehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden ja työkyvyn edistämiseksi. Hän osaa toimia moniammatillisissa ja -alaisissa työyhteisöissä sekä eri yhteistyöverkostoissa. Opiskelija osaa toteuttaa työterveyspainotteista sairaanhoitoa.

Sisältö

Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja sen yhteydet sidosryhmiin. Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, korvauskäytäntö. Työikäisen terveystarkastukset ja terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen, edistäminen ja seuranta työuran eri vaiheissa (huomioiden työttömät). Hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet, työelämätietoisuus. Työpaikkaselvityksiin pohjautuva työterveysyhteistyön suunnittelu, toteutus ja seuranta. Työkyvyn arviointi ja hallinta, varhainen tukeminen ja kuntouttava toiminta. Terveydellisten olosuhteiden arviointi, voimavaratekijöiden tunnistaminen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveydelliset altisteet, vaara- ja kuormitustekijät. Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit. Työsuojelu ja ergonomia. Työelämän, työpaikkojen, työympäristöjen ja -yhteisöjen terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta eri toimijoiden yhteistyönä. Työterveyspainotteinen sairaanhoito/ avosairaanhoidon vastaanottotoiminta.

Oppimateriaalit

Moodle-oppimisympäristö sisältää materiaalit ja lisämateriaalia
Opettajan osoittama kirjallisuus ja säädökset

Opetusmenetelmät

Alkukoe
Teoriaopetusta
Laboraatioita (mm. työpaikkakäynnit, terveystarkastuksen suorittaminen)´
Raportoimiset (sekä suullinen että kirjallinen)
Loppukoe (keskustelutentti)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu 7 op (5 viikkoa työterveyshuoltoyksikössä syventävien harjoittelujen osana)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen tapaukskohtaisesti

Sisällön jaksotus

Toteutus ajoittuu alkuvuoteen viikoille 2-10.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Alkukoe ja tehtävä hyväksytty / täydennettävä
Terveystarkastussuunnitelma numeerinen arviointi (kriteerit käydään läpi tunnilla)
Työpaikkakäynti Hyväksytty / täydennettävä
Keskustelutentti numeerinen arviointi (kriteerit käydään läpi tunnilla)