Rokotusosaamisen perusteet ja syventäminenLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00CH17
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa rokotusten merkityksen ja osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen tekemisessä. Opiskelija osaa rokottaa turvallisesti. Opiskelija osaa toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa, erityisryhmien rokotusohjelmaa ja matkailijan rokotuksia sekä niihin liittyvää terveysneuvontaa.
Sisältö
Rokottamisessa tarvittavat valmiudet, rokotuksin ehkäistävät taudit ja rokottamisen hyödyt. Luotettavan rokotustiedon tiedon lähteet. Kansallinen rokotusohjelma ja rokotteet lapsille ja aikuisille. Erityisryhmien rokotteet. Matkailijoiden rokotukset. Turvalliseen rokottamiseen valmistautuminen, rokottaminen ja toiminta rokottamisen jälkeen. Rokottamisen etiikka. Rokottamiseen liittyvä ohjaus ja neuvonta. Asiakkaan tukeminen rokotuspäätöksissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 11.02.2024
Ajoitus
12.02.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marja Toukola
Opiskelijaryhmät
-
TH22Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa rokotusten merkityksen ja osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen tekemisessä. Opiskelija osaa rokottaa turvallisesti. Opiskelija osaa toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa, erityisryhmien rokotusohjelmaa ja matkailijan rokotuksia sekä niihin liittyvää terveysneuvontaa.
Sisältö
Rokottamisessa tarvittavat valmiudet, rokotuksin ehkäistävät taudit ja rokottamisen hyödyt. Luotettavan rokotustiedon tiedon lähteet. Kansallinen rokotusohjelma ja rokotteet lapsille ja aikuisille. Erityisryhmien rokotteet. Matkailijoiden rokotukset. Turvalliseen rokottamiseen valmistautuminen, rokottaminen ja toiminta rokottamisen jälkeen. Rokottamisen etiikka. Rokottamiseen liittyvä ohjaus ja neuvonta. Asiakkaan tukeminen rokotuspäätöksissä.
Oppimateriaalit
verkkokurssin materiaali
Opetusmenetelmät
verkko-opetus, opetuskeskustelu, harjoitukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssi pitää olla tehtynä ennen terveydenhoitajatyön syventävien harjoittelujen alkua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit verkkokurssilla yksilöllisesti riippuen opiskelijasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 80 t
Sisällön jaksotus
kevät 2024 info kurssista sekä rokotusosaamisen perusteet 2 op osuus
syksy 2024 rokotusosaamisen syventäminen 1 op sekä harjoitustunnit 5t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
verkkokurssin arviointi tavoitteiden mukaan
aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 31.12.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Marja Toukola
Opiskelijaryhmät
-
TH21Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa rokotusten merkityksen ja osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen tekemisessä. Opiskelija osaa rokottaa turvallisesti. Opiskelija osaa toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa, erityisryhmien rokotusohjelmaa ja matkailijan rokotuksia sekä niihin liittyvää terveysneuvontaa.
Sisältö
Rokottamisessa tarvittavat valmiudet, rokotuksin ehkäistävät taudit ja rokottamisen hyödyt. Luotettavan rokotustiedon tiedon lähteet. Kansallinen rokotusohjelma ja rokotteet lapsille ja aikuisille. Erityisryhmien rokotteet. Matkailijoiden rokotukset. Turvalliseen rokottamiseen valmistautuminen, rokottaminen ja toiminta rokottamisen jälkeen. Rokottamisen etiikka. Rokottamiseen liittyvä ohjaus ja neuvonta. Asiakkaan tukeminen rokotuspäätöksissä.
Oppimateriaalit
THL: Rokottaminen -sivusto
Opetusmenetelmät
infotunti, verkkokurssi, opetuskeskustelu- ja harjoitustunnit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautusaika sovitaan yhdessä ryhmälle, kukin tekee kokeet yksilöllisesti sen jälkeen, kun tehtävät hyväksytyt
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 80 t
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Ilmoittautumisaika
11.10.2021 - 31.01.2023
Ajoitus
14.03.2022 - 26.02.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Marja Toukola
Opiskelijaryhmät
-
TH20Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa rokotusten merkityksen ja osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen tekemisessä. Opiskelija osaa rokottaa turvallisesti. Opiskelija osaa toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa, erityisryhmien rokotusohjelmaa ja matkailijan rokotuksia sekä niihin liittyvää terveysneuvontaa.
Sisältö
Rokottamisessa tarvittavat valmiudet, rokotuksin ehkäistävät taudit ja rokottamisen hyödyt. Luotettavan rokotustiedon tiedon lähteet. Kansallinen rokotusohjelma ja rokotteet lapsille ja aikuisille. Erityisryhmien rokotteet. Matkailijoiden rokotukset. Turvalliseen rokottamiseen valmistautuminen, rokottaminen ja toiminta rokottamisen jälkeen. Rokottamisen etiikka. Rokottamiseen liittyvä ohjaus ja neuvonta. Asiakkaan tukeminen rokotuspäätöksissä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen