Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikkaLaajuus (4 op)

Tunnus: BE00BT37

Osaamistavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opiskelijaryhmät
  • VAKA24
    Varhaiskasvatuksen täydentävät opinnot

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.10.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS23C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja, vierailu/vierailija.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS24A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS24K
    Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 22.10.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, välitehtävien hyväksytty tekeminen, arvosteltava oppimistehtävä.

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 05.03.2023

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 24

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 24

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.














Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Esitietovaatimukset

Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen

Lisätiedot

Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.