Varhaiskasvatuksen pedagogiikkaLaajuus (4 op)
Tunnus: BE00BT37
Osaamistavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opiskelijaryhmät
-
VAKA24Varhaiskasvatuksen täydentävät opinnot
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.10.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja, vierailu/vierailija.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.12.2024
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS24ASosionomi (AMK)
-
MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 15.12.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
SOS23ASosionomi (AMK)
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, välitehtävien hyväksytty tekeminen, arvosteltava oppimistehtävä.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 05.03.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 16.12.2022
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Pirita Hakoneva
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.